Bananen – din vän eller fiende?

Frukt är nyttigt! Känner du igen repliken? Mamma, pappa eller dagisfröken, någon har sagt det till oss alla någon gång. Och visst är det så att frukt innehåller nyttiga saker. Men berättade någon för dig att du samtidigt får i dig en regelrätt sockerbomb? Tror du mig inte? Ok – hur många sockerbitar motsvarar en normalstor banan? Svara först, läs sedan vidare….

Rätt svar är fem sockerbitar. Just det, en banan innehåller ca. 15 gram rent socker.

”Men det är ju frukt, det är en annan sorts socker” vädjar försvaret inom oss som håller fast vid barndomens dogmer. Det är inte helt sant. Visst är det så att det finns olika andelar fruktos och glukos i olika frukter men det är trots allt socker. Och såvida du inte tränat upp din insulinkänslighet kommer sockret onekligen att påverka dig. Så då kommer vi till huvudfrågan, skulle du kunna tänka dig att som ett mellanmål trycka i dig 5 sockerbitar, bara så där? Förmodligen inte. Ändå äter vi bananer till höger och vänster. Ok, visst får du i dig lite mineraler och vitaminer samtidigt men dessa kan du ju få genom att äta bär och grönsaker också, men utan sockret.

Hur många gånger har jag sett någon gå ur gymmet eller yogastudion ätandes en banan i tron om att det är precis vad kroppen behöver? Just efter ett träningspass, när kroppen snabbt vill återhämta sig, är det ögonblick som det är minst skadligt att få i sig socker. Även fast en proteindrink skulle vara avsevärt bättre kan kroppen i alla fall använda sockret till att fylla på depåerna. Men att det skulle vara nyttigt för alla efter sitt träningspass är väldigt långt ifrån sanningen.

Men det absolut värsta man kan göra med en banan är det som sker dagligen på diverse arbetsplatser och hem runtom i vårt land, nämligen att på tom mage trycka i sig dessa 5 sockerbitar. Du kan räkna med att den bananen finner sig till ro och parkerar på enbart ett ställe, just där du förmodligen inte vill ha den, runt din midja eller höftparti.

Vad händer i kroppen när jag äter något med socker i?

Din bukspottskörtel reagerar på det inkomna sockret och börjar producera insulin vilket ökar blodsockret och ger kroppen en signal om att ”lagra in energin”. Kroppen tar då för sig och omvandlar sockret till fett = lagrad energi.

Hur skulle det kunna vara istället?

Ditt mellanmål skulle kunna vara protein och/eller fettrikt (vilket banan i princip inte innehåller, banan är en kolhydratkälla). Protein hjälper kroppen att återuppbygga celler (i synnerhet bra efter träning) och fett ger energi men det viktiga är att både protein och fett smyger förbi ditt blodsockersystem och det gör att de inte lagras in som fett. De lagras bara in om du äter för mycket kalorier totalt över dagen, vilket inte har med det här att göra.

Hur är det med annan frukt?

Några exempel på hur mycket socker frukt innehåller per 100 gram:

– Banan och mango  14 gram
– Äpple  11 gram
– Kiwi och ananas  10 gram
– Apelsin och persika  7 gram

Som du ser kan du alltså äta dubbelt så mycket vikt av apelsin och persika och få i dig samma mängd socker som när du äter banan eller mango.

Vad är då min poäng tänker du?

Vill jag att du ska sluta äta bananer? Nej, absolut inte. Jag har ingen större lust att få hembesök av en arg colombiansk fruktbonde. Skämt åsido, om du vill äta frukt så ska du göra det. Alla människor bör i min mening unna sig något gott och lite syndigt ibland. Mitt mål är att du ska veta vad frukten innehåller så att du kan göra kloka och medvetna val för din kropp och kost. Och om en banan slinker ner så är det helt ok, det viktiga är att du är kompis med den och att du vet huruvida den är kompis med dig.

Veckans tips:

Byt ut frukten i mellanmålet mot en proteinbar (du kan läsa vilka jag rekommenderar här), lite kvarg eller om du nu vill ha något sött – ät bär! Hallon innehåller 5 ggr så lite socker som bananer, blåbär och jordgubbar innehåller 3 ggr så lite.