BLI SMARTARE – ät dig till en skarpare hjärna

När jag var liten sa mamma och mormor till mig att du måste äta dina grönsaker så du blir smart.
De sa också att om du äter morötter blir du lång. Lång blev jag faktiskt (även om det inte finns några i alla fall vetenskapliga belägg för sambandet) men poängen är att i dag vet vi mer om vad det är för mat som kan hjälpa oss att bli mer snabbtänkta, få bättre minne och utökad hjärnkapacitet och det är redan många som använder sig av den kunskapen i sina liv så varför inte du också?

Brain foods 

Det finns ett antal matvaror som ofta omnämns som brain foods och du känner säkert igen de flesta;

  • avokado
  • valnötter
  • fiskolja
  • kokos – och olivolja

 

Fiskolja är en gammal klassiker som våra föräldrar fick höra om (även om de inte var glada i att svälja den på den tiden innan fiskoljekapslar fanns) och avokado och nötter kom med lite senare i gänget. Fördelarna med de vegetabiliska oljorna från kokos och oliver vet vi i dag också mycket mer om.

Den gemensamma faktorn är att hjärnmat är mat som innehåller nyttiga fetter och det har vi vetat i många generationer, i dag vet vi dock mer om vad det är i fetterna som är mest användbart och det är därför vi kan ta en kapsel med Omega 3 istället för en hel matsked fiskolja och vi vet också mer om förhållandet mellan de olika sorterna av kolesterol, HDL och LDL och att vi behöver en god balans mellan dessa två för att ha en bra hälsa.

Vinn tillbaka minnet med rätt hormon

Vet du vilket hormon som påverkar minnet mest av alla? Det heter pregnenolon och har förutom att vara ett förstadium till flera androgena hormoner också rollen som en viktig signalsubstans i vårt nervsystem och framför allt i hjärnan.
Hur kan vi då höja vår nivå av pregnenolon på naturliga sätt?

Som alla andra steroida hormoner tillverkas pregnenolon av kolesterol. Det innebär att du behöver äta tillräckligt med varierade fetter för att få en fullgod produktion av detta viktiga hormon och här ser vi direkt sambandet med de klassiska råden omnämnda ovan.

Andra säkra sätt att höja sitt pregnenolon är att följa en paleolitisk kost (eller LCHF) och också att sova tillräckligt. Dessa tips* är för övrigt synonyma för alla som t.ex. vill höja sitt tillväxthormon för att få bättre hud och hår eller höja sin testosteronnivå (gäller kvinnor såväl som män) för att bli starkare och lugnare för det är på natten som dessa bildas mest och det är av kolesterol som de bildas.

* Källa: The Hormone Handbook, Thierry Hertoghe, International Medical Books 2008

Veckans tips:

Testa dig själv! Prova att äta en vanlig frukost som du brukar äta och känn efter hur du känner dig nån timme innan lunch. Är du rapp och skarp i huvudet eller börjar du bli dåsig?

Prova nästa dag att äta en frukost bestående av en proteinkälla med bra fetter ihop med nötter (förslag kommer nedan) och grönsaker. Se hur du mår och se framför allt hur din hjärna jobbar. Chansen är stor att du upplever en skillnad så om du ska hålla en presentation, skriva en tenta eller bara vill briljera på jobbet är mitt bästa tips detta som för övrigt också förespråkas av Charles Poliquin, en kanadensisk närings- och kostexpert.

Ett par förslag på frukostar:

  • lax (lagad som du föredrar den) med avokado och en handfull valnötter
  • makrill i tomatsås med en näve pinjenötter och en enkel tomat/gurka-sallad
  • eller byt ut fisken mot några ägg, tillagade på det sätt som du gillar men glöm inte nötterna