Din målvikt – 10 tips för att hålla den

Jag har blivit ombedd av flera på sistone att skriva en guide på snabba och effektiva tips för gemene person att använda för att hålla sin målvikt eller gå ner i vikt och nå den. Självklart fixar jag det! Det bästa med alla tips är att de också kommer att ge dig fler fördelar i form av mer energi och bättre total hälsa. Då kör vi;

 

  1. Ät din sista måltid senast 2 h innan du lägger dig. Helst 3 h innan.
  2. Ladda med bra mellanmål så du inte går på en fika-mina. Nötter eller kvarg är perfekt!
  3. Dra ner på kolhydrater, ät mer fett och protein.
  4. Skippa sockret. Läsk, godis, kakor går bort. Ät lite bär istället när du är sockersugen!
  5. Lägg juicer och frukt åt sidan. Detta är steg 2 av skippa sockret. Du kommer bli överraskad!
  6. Ät tillräckligt. Tro´t eller ej men äter du för lite kan du inte gå ner i vikt.
  7. Försök sova minst 7 h per natt. Stresshormoner hindrar nämligen fettomsättning.
  8. Ät en bra frukost. Så som du startar din dag sätter också tempot för dess fortsättning.
  9. Drick mycket vatten. Minst 2 liter om dagen håller din kropp ren från slagg.
  10. Ät rätt kosttillskott. Ämnesomsättning är beroende av rätt näringsämnen.
  11. Bonustips: Meditera/djupandas 5 min varje dag. Att övervinna stresshormonerna är nyckeln till bra fysik.

Nu var detta riktigt korta tips. Vill du ha mer bakgrund för varje tips kan du läsa det avsnitt där det beskrivs närmare genom att trycka på punkten ovan, länken kommer att ta dig dit du behöver. Såvida du inte redan läst det avsnittet förstås 🙂

Som du märkte stod det inget om träning bland tipsen. Det är en viktig parameter i sammanhanget men faktum är att i min bedömning ligger 80-90 % av kampen för att hålla sin målvikt i kosten. Däremot är träningen extremt viktig för dig på andra sätt men det är ett annat kapitel.

I en senare artikel kommer jag skriva om hur man går upp i vikt för det finns en del människor där ute som faktiskt vill lägga på sig vikt, antingen i form av muskler eller underhudsfett.

Testa och berätta hur det gick! Kommentera gärna hur det funkar för dig på Instagram på @helsomihalsa eller på Facebook så får jag höra vad ditt favorittips är.

Vill du läsa mer och mer ingående om det här med att kontrollera sin vikt och hur det hänger ihop med kost, hormoner och träning? Jag kommer givetvis att skriva mer om det framöver men tills vidare har du här en grym artikel från ett av de institut vi samarbetar med; http://main.poliquingroup.com/articlesmultimedia/articles/article/1206/nine_secrets_to_losing_belly_fat_fast_.aspx

 

Veckans extra tips:

Om du ska göra en ändring, gör den ordentligt. Istället för att då och då prova ett av tipsen ovan, välj ett av dem och kör det fullt ut, varje dag. När du lyckats få in vanan, lägg in nästa. Steg för steg kommer du uppnå dina mål, jag har gjort det själv och vet att tipsen ovan funkar!