GLUTEN!

Ett ämne som varit hett under lång tid är det här med gluten. I USA började det med att kändisar valde att äta glutenfritt trots att de inte var intoleranta och det har nu spridit sig genom västvärlden som en hälsofråga där fler och fler tar avstånd från det.
Vad är gluten, varför undviker man det och hur bör man resonera? De frågorna tänkte jag bena ut i dag. Dessutom ska jag berätta om mina upptäckter då jag själv inte ätit gluten i snart 3 års tid.

Vad är gluten och var finns det?

Gluten betyder lim på latin och det är just vad det är, ett sorts protein som finns i vete, råg och korn och som gör att degar blir luftigare, segare och jäser lättare.

Vem ska undvika det?

De som lider av celiaki förlorar sitt tarmludd när de äter gluten och efter en tid kan de inte ta upp näring längre från maten vilket är farligt. Symptomen för celiaki är bl.a. buller i magen, viktnedgång, trötthet, skelettvärk.
I Sverige och Finland är folk av någon anledning mer känsliga för gluten, dessutom så tillsätter många bagerier gluten i brödet för att få bättre konsistens vilket troligen under många år lett till att fler blivit intoleranta också.

Vem mer bör undvika det? Och varför?

Det många tror, och som viss forskning stödjer är att alla människor, även de som inte är intoleranta, skulle må bättre av att undvika gluten. Gluten kan potentiellt skapa inflammationer i tarm och mage och då en stor del av vår allmänna hälsa etableras i magen kan det alltså påverka oss på många plan.

Vad är alternativen?

Måste man sluta äta bröd och pizza för att undvika gluten? Nej, det finns många olika glutenfria alternativ till bröd. Köper du bröd i påse blir det inte lika luftigt som ett vanligt bröd men du får ofta större innehåll av nötter och frön som bröden istället baserar sig på. Alternativt så köper du frysta eller vakuumförpackade bröd som blir mjuka och luftiga i ugnen, här kan jag rekommendera Schärs bröd som faktiskt blir lika goda som vanliga ciabattor, croissanter och de har dessutom en ganska god pizza som är glutenfri, om man nu hamnar i läget att äta fryspizza 🙂

Vill man äta riktig glutenfri pizza i Stockholm kan jag rekommendera CiaoCiaos restauranger som faktiskt gör sin egna glutenfria deg och de är för mig lika goda som de vanliga pizzorna. Så det går faktiskt att ersätta gluten utan att göra stora uppoffringar.

Det var det om bröd och pizza men pasta tänker du kanske, hur ersätter man det? Det är enligt mig det lättaste. Det finns väldigt bra pasta gjord på ris, där rekommenderar Semper som har en EKO-serie som dessutom är gjord på råris, då får du ett högre näringsinnehåll, lägre GI (glykemiskt index) och mer fibrer, finns som rörpasta eller linguini.
Du kan också testa pasta gjord på linser, här är ett alternativ från Kung Markatta.
En annat råd jag kan ge är att koka bovete. Det är ett extra nyttigt alternativ som används mycket i Östeuropa, det är naturligt glutenfritt och dessutom rikare på protein än andra spannmål.

Vad jag har upplevt

Jag har provat många olika förändringar i kost under mitt liv som en del av mitt intresse i hälsa. Jag la ner glutenätandet för snart 3 år sedan och kan inte påstå att någon stor förändring skedde i mitt liv. Å andra sidan så är jag nog en av dem som är tålig för det. Många människor går dock runt med jobbiga magar som är uppsvällda, bullriga och vet inte vad problemet är. Ofta är det livsstilsrelaterat men ibland visar det sig faktiskt att gluten är boven. Jag rekommenderar alla att testa glutenfritt i ett par veckor, se om det gör skillnad, du kan trots allt vinna mycket på det.

För egen del var den största skillnaden i mitt liv när jag började äta renare mat utan tillsatser, du kan läsa mer om det i detta avsnitt.

Är du känslig mot gluten?

Helhetshälsa har kommit med en produkt som innehåller enzymer som bryter ner spår av gluten. Det hjälper måhända inte alla men de som har en mild intolerans mot gluten kan definitivt prova denna, den kan även hjälpa dig som har svårt att bryta ner mjölkprodukter. Man tar tabletten tillsammans med den måltid man äter och sen mår man förhoppningsvis bättre av den. Perfekt om man är bjuden på middag där värden inte haft hundra procents koll på ingredienserna, vilket ju är svårt för den oinvigde.

Veckans tips:

Bakmixer som innehåller lite kolhydrater, inget gluten men är supergoda? Dessutom naturligt och ekologiskt innehåll? Klara på några minuter, sen in i ugnen? Jo det finns faktiskt. Här är mina favoriter med länkar till var du hittar dem, de finns nämligen inte i butik;

De är grymt goda och jag brukar göra stora lass som jag fryser in och senare rostar eller värmer i ugnen när jag är sugen.