Guide till julmaten – slipp ångesten

Stundande julmiddagar och oändliga mängder rester. Vi äter mer än någonsin under året under de kommande dagarna. Det är gott, jag vet. Man vill äta mer, så är det. Och det är faktiskt ok! Man kan äta mycket utan att lägga på sig en extra midjestorlek i julfirandet, jag lovar. Jag äter själv massor på julborden men jag satsar på de saker som är bäst för mig och försöker minska på vissa fallgropar.

Låt oss gå igenom och ge klassikerna ris eller ros!

DET NYTTIGA GÄNGET

SILL
Sill i sig är väldigt nyttigt – rikt på protein och fett och har massor av nyttiga Omega-3 fettsyror för dig. Mindre nyttigt är såserna som sillarna simmar i. Ofta idel socker. Prova att ta lite mer sill och lite mindre sås, någon annan efter dig kommer garanterat att vara glad för den extra såsen J

JANSSONS
Lagar du själv slipper du socker och konstgjorda ämnen som färdigmatsfabrikanterna har i. Kvar är bra råvaror som ansjovis (bra protein+fett), potatis (helt ok med lite kolhydrater på kvällen trots allt), grädde (fett är ok, du behöver det), lök (nyttigt!). Bra mat!

GRAVAD/RÖKT LAX
Lax är en fantastiskt bra källa till protein och fett. Omega-3 skyddar ditt hjärta och är antiinflammatoriskt så ta för dig av laxen med gott samvete!

LUTFISK
De flesta undviker nog denna men den är i sig rent protein utan fett. Såsen och smöret man lägger till har ju fett i sig och tillsammans blir kombinationen nyttig för dig. Men om den är god får du avgöra själv 🙂

RÖDBETSSALLAD
Rödbetor är väldigt nyttiga och inget du behöver räkna kalorier på. Däremot är det mycket majonnäs i salladen som ger mycket fett och kalorier. Inte något du behöver undvika men bra att veta att salladen är kaloririk. Köper du färdig åker du på extra socker och konserveringsmedel. Gör hellre egen, då kan du blanda 50/50 med majonnäs och gräddfil för att få den lite lättare. Så kan du äta mer lutfisk istället!

RÖDKÅL
Extremt nyttig, speciellt om du lagar den själv. Om du köper färdig, kolla gärna att den inte är bombad med socker.

Som du ser så har du med rätterna ovan täckt upp en stor del av julbordet och ändå har vi hamnat på produkter med lite bearbetning (rena råvaror) och med hög andel nyttiga proteiner och fetter och låg andel kolhydrater. Precis som du bör äta för att må bra! Alla dessa tycker jag är perfekta rätter för en god hälsa. Låt oss kika på de andra deltagarna på vårt bord.


DET LITE MINDRE NYTTIGA GÄNGET..

KNÄCK
Socker. Socker. Socker. Nöj dig med ett par små om du kan.

LUSSEBULLAR/PEPPARKAKOR
Kolhydrader (mjöl) och socker. Ät med måtta.

GLÖGG
Lite som att dricka rent socker. Tur att kopparna är små. Men klart du kan unna dig lite glögg!

JULMUST
Precis som alla andra läskedrycker, ca 15 g socker (5 sockerbitar) per 100 ml. Ett glas must är alltså 10-15 sockerbitar. Kanske läge att satsa på citronvatten..

RISGRYNSGRÖT
Ris med mjölk, helt ok. Lite kolhydratrikt förstås men det går bra, det är ju kväll trots allt och kolhydrater hjälper ju oss att bli lite trötta inför sovandet. Ha på mer kanel och mindre socker så blir rätten i sig inte så farlig.


Veckans tips:

– Alla rätterna i andra delen ovan går faktiskt att göra till dina vänner. Tänk på att du kan ersätta sockret med naturliga alternativ såsom Stevia och Erythritol. Läs mer om dessa längst ner i detta avsnitt http://helsomihalsa.se/sockret-boven-vart-drama/
Prova att baka lussebullar med Sötin (naturligt), det blir hur gott som helst!

– Ekologiskt är förvånande nog svårt på julbordet, av någon anledning så har vi som annars är så bra i Sverige på just det området tagit paus på julbordet. Det finns dock ett undantag; Coop går in med en ekologisk risgrynsgröt (bara 1 % socker) https://www.coop.se/handla-online/varor/fardigmat/ovriga-kylda-maltider/fardigt-att-varma/26393-risgrynsgrot-krav#/uid-1524
Om du vill handla riktigt bra ekologiska råvaror i Stockholm – kolla in Paradisets butiker i City och på Söder http://paradiset.com 

Lycka till med julmaten och kom ihåg att njuta! Är det någon gång man ska unna sig är det ju till julen.

Målningen på bilden är Carl Larssons Julbord från 1904.