Hitta din sommarform

Om jag fick välja skulle jag vilja ha dig i form alla månader på året. Men sanningen är att i maj är det extra fokus på bikinis, badshorts och den kommande sommarsäsongen och istället för att du ska svälta dig med en av dagstidningarnas tomma dieter och tips vill vi dela med oss av våra bästa råd för att du ska hitta en bättre form. Och det bästa är att tipsen ger dig både bättre beachform, hälsa och även energinivå och det låter ju inte fel inför sommarens sena kvällar, eller vad sägs?

ÄT OFTARE, INTE MINDRE

Många börjar äta mindre inför sommaren för att komma i form vilket leder till två saker.
1) Du förlorar muskelmassa (och ser mindre tränad och mer slapp ut då musklerna ju håller upp ditt underhudsfett och din hud).
2) Du drar ner på din förbränning/ämnesomsättning vilket gör att du börjar lagra mer fett.
Gör inte de misstagen.
Försök äta 3 stadiga mål per dag och minst 2 mellanmål. Du behöver inte räkna kalorier, fokusera på rätt mat. Vad är då ”rätt” enligt oss?

ÄT MINDRE KOLHYDRATER men MER PROTEIN

Kolhydrater i överskott bildas om till fett som lagras in i kroppen för att användas som energi. Detta vet vi. Du behöver inte särskilt mycket, då talar jag om ris, bröd, potatis, pasta. Ät bara lite per dag, helst på kvällen, det är bra för din återhämtning. Ät istället mycket protein och fett, då får du både byggstenar och energi.

Visste du att ett ökat proteinintag kan hjälpa dig att bränna fett? Modern forskning visar på det (läs mer längst ner i artikeln).

Alla recept här på Hel som i Hälsa bygger på den principen så om du saknar inspiration kan du hämta den hos oss.

TRÄNA SMART

Det som avgjort bränner mest fett är korta intervaller, sk. HIIT. Du kan läsa mer om dem här.

Om du samtidigt kan kombinera konditionsträning med lite styrka kommer du tona kroppen samtidigt som du bränner, vilket är extra effektivt. Om du är medlem i ett gym, fråga efter intervallträning eller gå ut och testa själv i löpbacken. Eller prova en klass på YogaStyrka. Tänk också på återhämtningen, här kommer ”träna smart” in i bilden. Drick gärna en proteinshake efter ditt pass eller ät någonting proteinrikt och ät sedan en bra middag ett par timmar senare, så att din kropp kan tillgodogöra sig träningen. Om du inte gör detta kommer en stor del av ditt pass att ha varit förgäves så se till att få ut max av din träning och belöna kroppen med bra bränsle efter passet!

Lite forskning på kostplaner med högt protein för ökad fettförbränning? Här hittar du den https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18769212
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4258944/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18175733

Veckans tips:

Du kanske märke att jag utelämnade rådet ”undvik sockret” ovan. Jag tänkte att det säger väl sig själv 🙂 Men socker tillhör ju sommaren för de flesta, glass är ju synonymt med sol och bad. Det finns en räddning för det också och glass som nästan är sockerfri men samtidigt naturlig och god, här har du artikeln som har förändrat mångas lördagkvällar. Och senare i veckan kommer ett recept på en sanslöst god frukost som kommer att få dig att smälla av, håll utkik!