Hur välja rätt?

Välja rätt diet. Välja rätt träningsform. Välja rätt mellanmål. Det finns så många val och alla säger olika saker. Till slut blir det färdigmat, lösgodis och chips i soffan och en tätt påföljande ångest.

I dagens avsnitt kommer jag inte göra som jag brukar och säga vad jag tycker du ska göra. Jag kommer istället försöka dela med mig av de verktyg som jag använder mig av när jag väljer vad jag stoppar i mig och också berätta lite om mina erfarenheter. Mitt mål är att du efter artikeln ska känna dig lite starkare i din beslutsstrategi och kanske till och med blir inspirerad att fatta nya beslut.

Råd 1: Betrakta källan

Reklam på bloggar

Det finns ytterst få hälsosidor och bloggar som inte har reklam. Hel som i Hälsa är reklamfritt och ideellt men vi är ett undantag. Så att någon har reklam på sin sida tycker jag inte är anledning att inte tro på det du läser. Men om sidan du läser rekommenderar dig att köpa en viss vara och du samtidigt i marginalen ser att det finns en banner från samma företag, då kanske det är värt att fundera en extra gång. Det behöver inte betyda något negativt men det är helt klart inte fullt objektivt.

Tidningsrubriker

Här är det bara en regel som gäller i branschen. Sälj så mycket tidningar som möjligt. Därför är mitt enda råd, tro inte på ett ord som står här. Ena veckan ska man gå sig smal, andra veckan är promenader dåligt. Vad säger det? Troligen vill de bara skriva nya saker som kan generera nya tidningar att sälja. Och ibland finns inga tillräckligt intressanta nyheter och då är det bara att kasta in ett nytt hälsotips för de säljer ju alltid för den breda massan tänker de. Låt oss visa att så inte är fallet, vi som läser är smartare än så!

Råd 2: Känn efter (om/när du kan)

Vissa människor är bra på detta, jag själv är det inte. Min kropp funkar bra på det mesta och det är få saker jag känner av såsom kosttillskott och då är det svårt, man får gå på intuition och resultat, dvs. ge saker en tid och sedan utvärdera. Lyckligtvis är jag utrustad med gott tålamod så det brukar fungera att dra slutsatser ändå. Men vissa är riktig bra på att känna in saker, eller är bara av naturen väldigt responsiva. En vän jag spelar hockey med tar lite kreatin inför träningen och flyger fram direkt. Någon annan får i sig zink och hela livet förändras, från fysiskt till psykiskt välmående. Vi är alla olika och vissa av oss känner in saker lättare än andra helt enkelt.

Mitt råd är att testa en sak i taget och känna in sig. Ge det minst 3 veckor och känn efter om du upplever skillnad.

Råd 3: Funkat länge?

Det senaste hälsotipset, hur länge har det varit aktuellt? Hur många känner du som har fått resultat av det? Fråga runt bland de du känner, välj något som du har förtroende för. Då är chansen mycket större att du fortsätter med det, även när det tar emot. Är det en tillfällig trend eller något bestående?

Råd 4: Följ konsekvent

Alla som sprider information har sin egen bakgrund och den är förstås inte som din. Men vissa får äran att få din uppmärksamhet. Kanske för att de skriver på ett skönt och avslappnat sätt, för att det låter som de har koll på läget eller helt enkelt för att verkar coola. Oavsett vad som vattnar din aptit är mitt råd att du ska följa dem konsekvent. Läser du en blogg eller artikelserie finns det förmodligen en röd tråd som personerna bakom den försöker förmedla. Jag tror det är bättre att hänga med ett tag på ett ställe istället för att varje vecka ta in ny input från olika platser. Visst är det bra att vara källkritisk och ha en bred upptagning av information men det kan också göra att det blir ”mycket om ingenting”. Prova en sak ordentligt i några månader, utvärdera och om du vill testa något annat sen kan du i alla fall säga att du gav det ett ärligt försök. Det gäller i synnerhet dieter såsom LCHF, Paleo, 5:2 m.fl. som bygger på att man ställer om kroppen att fungera annorlunda. Då kräver det lite tid, precis som det mesta som ska göras ordentligt.

Veckans tips:

Mitt bästa och främsta råd till alla livsstilsförändringar är: Ge Det TID. Det tar tid att vänja in en vana, ge det tre veckor så kommer det vara mycket lättare. Ge det sex veckor så är det kanske en del av ditt liv redan. Ge det tid därför att kroppen behöver vänja sig och ställa om sig. Du behöver också ge dig själv tid därför att resultaten inte kommer direkt, oavsett vad du gör. Det du sår i dag får du skörda lite senare. Och sist men inte minst, sluta inte tro på dig själv. Ok, du hade ett tapp och åt tre chipspåsar – det är lugnt, i morgon fortsätter vi ändå. Glasskopan blev hela paketet – sånt händer, var inte arg på dig själv. Det viktiga är att göra 80 procent rätt, då är 20 procent fel helt ok. Det är lätt att tro att de som har drömhälsan eller drömkroppen (vad det nu är) gör allting rätt. Men så är det inte. Däremot ger de inte upp utan vet att förändring tar tid och att det krävs målmedvetenhet för att komma i mål. Och du har det i dig, det har vi alla!