Ät järn och ge JÄRNET!

Du kan tänka bättre, få mer energi och starkare immunsystem om du får i dig tillräckligt med järn.

Varför är järn viktigt? Utan tillräckligt med järn i kroppen kan du inte bilda tillräckligt med syre. Syre behöver vi för att andas förstås men också eftersom de flesta av kroppens processer faktiskt bara kan äga rum om vi har tillräckligt med syre. Enligt EU:s förordningar är följande påståenden bevisade att järn bidrar till;

– normal kogni­tiv funktion
– normal ener­giomsättning
– normal syre­transport i kroppen
– immunsyste­mets normala funktion
– att minska trötthet och utmattning

Från vilken mat får vi järn?

Rött kött, skaldjur, inälvsmat (lever t.ex), mörk choklad, spenat, sardiner, broccoli, nötter samt liknande produkter.

Vem behöver extra järn?

– folk som tränar regelbundet
– kvinnor kring menstruation
– gravida kvinnor
– vegetarianer och veganer

Hur vet du om du får i dig tillräckligt med järn?

Äter du dagligen rikligt med 1-2 av de livsmedel jag listade ovan får du förmodligen i dig tillräckligt med järn. Om du är osäker kan du kolla nedan på listan för ren järnbrist men den är ganska extrem. Det är också så att du kan ju behöva mer järn även fast du inte uppvisar symptom på brist. Jag skulle uppskatta att de flesta kvinnor, de flesta som tränar regelbundet och alla som inte äter rött kött behöver ett järntillskott. Jag själv äter varje dag en järntablett och just järn tillhör de billigaste kosttillskotten så se till att du har det!

Veckans tips:

Tre saker att tänka på för att maximera ditt upptag av järnet;

  1. Kött eller fisk bidrar till att förbättra järnupptaget när det äts tillsam­mans med andra livsmedel som innehåller järn. Med andra ord – lax med broccoli eller spenat ökar järnupptaget markant.
  2. Tar du en Multitablett, tänk på att just järn ofta inte inte ingår i innehållet, därför rekommenderar jag dig att kolla burken och vid behov komplettera med en järntablett.
  3. Om du intar järntillskott I combination med vitamin C eller mat som innehåller Vitamin C får du ett bättre upptag av järnet. Kort sagt, äter du bär, frukt eller Vitamin C genom kanske en Multitablett, ta dem samtidigt med din järntablett.