Kosttillskott – varför då?

Tillhör du dem som säger ”om man äter en varierad kost behöver man inga tillskott”? Jag var också en av dem en gång i tiden. Sen läste jag att våra jordar i dag innehåller endast 20 % av de näringsämnen de hade år 1920. Det innebär att de tomater din gammelmormor åt när hon var liten innehöll 5 gånger mer vitaminer. Varför detta skett kan jag berätta om en annan gång, poängen är att vi behöver lite hjälp med näringen numera. Givetvis är det bra om du väljer ekologiskt men det är långtifrån tillräckligt.

Här ska det poängteras att vi är individer. Vissa individer har lägre halter av vissa ämnen i kroppen även om de äter precis samma sak som sin granne, det handlar om en rad biokemiska processer i kroppen som avgör hur mycket man har tillgängligt. Alltså inte hur mycket du intar utan hur mycket som är bioaktivt – hur mycket du använder av det du äter. Detsamma gäller det mesta. Min rekommendation är till alla;

– Ät ett Multitillskott med viktiga mineraler och vitaminer från en bra (läs dyrare) tillverkare.
– Ät Omega 3 (förutom att det stärker hjärtat är det antiinflammatoriskt)
– Tränar du – ät extra zink och magnesium (du kommer behöva mer än det som finns i din multitablett).
– Är du vegetarian/vegan? Då behöver du komplettera med mycket!

Jag själv tränar 6 gånger i veckan och äter varken kött eller fågel och det går utmärkt. Men jag måste äta mycket magnesium dels för det jag gör av med genom träning (ansträngning och även svettning) men också då jag inte får i mig lika mycket som en person som äter kött. Det samma gäller diverse B-vitaminer (speciellt om du undviker mjölkprodukter) och många andra mineraler.

Det bästa jag kan rekommendera alla är att tala med en dietist/naturläkare som kan ta en profil på dig och se vad du har mycket eller för lite av. Gör det en gång så vet du efter det. Du kanske äter saker du inte ens behöver, kostnaden för det besöket kan du ofta spara in på det du inte behöver ta/köpa längre. Men det du kan vinna är förbättrad livskvalité genom att få rätt näring – vilken grej!

Behöver du hjälp, kontakta oss, vi lotsar dig vidare till rätt person och rätt hjälp.

Jag ska ge ett exempel på hur mycket skillnad ett tillskott kan göra. En kund i trettioårsåldern hade slutat få den där upplevelsen vi män vaknar med på morgnarna, utan att gå in på detaljer tror jag ni vet vad jag menar. Han hade stressat mycket (vi gör av med extra magnesium då) och hade dessutom lagt om sin kost. Ett enkelt tillskott med zink och magnesium ändrade allt radikalt. Det säger sig nog självt att hans sexliv också blev radikalt förbättrat. Går du runt och saknar något i livet? Det kan vara så enkelt som att du saknar någon vitamin eller mineral.

Nu pratar jag mest om att man ska få i sig det minimum av vitaminer/mineraler som kroppen behöver. I ett andra steg kan man nämna att man i många fall tjänar på att äta mer av vissa saker för att erhålla vissa hälsoförmåner. Några exempel,

Hår; biotin (vitamin B7), zink, magnesium, niacin (vitamin B3), folsyra

Immunförsvar; A,C,D-vitamin (och många andra)

Det är dock lika viktigt att poängtera att man inte ska överdosera. Många vitaminer är vattenlösliga, du kissar alltså ut överflödet men vissa vitaminer och de flesta mineraler är inte det och du bör inte äta för mycket av dem. Jag anser att man ska ha som minimum att följa RDI (rekommenderat dagligt intag) och sen prova sig fram med det man eventuellt behöver mer av. I mitt fall ligger jag 8 gånger över RDI på magnesium men mina blodprover visar en normal nivå. Det innebär att min kropp helt enkelt använder väldigt mycket magnesium genom min livsstil. Jag har hittat min nivå genom att prova mig fram, givetvis under översyn av kunniga hälsoexperter. För en annan person skulle den dosen kunna vara farlig. Så alla är olika, även i detta avseende.

Nu har vi pratat om kosttillskott i form av mineraler, vitaminer, spårämnen osv. Sen finns ju kategorin aminosyror, protein och ”shakes och bars” som är väldigt bra att ta i samband med träning eller som mellanmål. Mer om dessa kommer i ett senare avsnitt.

På tal om magnesium, visste du att det har en lugnande effekt? Därför rekommenderas ofta att man intar tillskottet till middagen, då blir man lugn när man vill vara det, dvs. inför sömnen.

Längre fram kommer jag skriva mer specifikt om olika näringsämnen men tills vidare hoppas jag att du fått med dig lite allmän information!

 

Veckans tips:

Läs denna artikel om hur kosttillskott kontra läkemedelsindustrin fungerar.

http://kurera.se/dodliga-kosttillskott-och-ofarliga-lakemedel/