Mackor utan bröd

De som äter kost med låg andel kolhydrater såsom LCHF och Paleo brukar ofta få frågan; Saknar du inte bröd och mackor? Vi tänkte på detta och insåg att bröd ju trots allt inte är det essentiella i en smörgås, det är ju pålägget som är godast ändå! Därför rekommenderar vi alla att njuta av dessa tre varianter på mackor som är perfekta en och en i större portion eller snygg plockmat att bjuda på om man gör många små.

Fetaost
Inlagda rödbetor (finns ekologiska, kokta i vakuumförpackning)
Mozzarella
Tomater
Avokado
Hårdost

Tips för lite extra njutning, ringla över lite god olivolja och kanske balsamico, strössla lite nötter och krön med basilika eller annan ört som du gillar. Man kan göra det här riktigt snyggt och vill man göra appetizers kan man göra små mackor med en tandpetare genomstucken så kan gästerna plocka godsakerna på bjudningen.

Mishas kommentar:

Tre varianter laddade med protein och fett, helt utan kolhydrater. Går blixtsnabbt att förbereda och är riktigt nyttigt, avokado och rödbetor är mat som får höga poäng på nyttighetsskalan. Tack och lov är de riktigt goda också, tycker jag i alla fall. Prova vilken som blir din favorit, jag lutar ändå åt ost med avokado och tomat 🙂

Tillagningstid: 10 minuter

Näringsinnehåll:
Denna vecka lägger vi inte upp något näringsinnehåll på receptet eftersom allt beror på vilken storlek och mängd du gör det i.
Det du kan ta med dig är att det i 100 gram av dessa tre ostar finns följande mängd kalorier: Mozzarella 180, feta 290 och hårdost ca. 380 kcal. Avokado har 200 kalorier per 100 gram och grönsakerna i övrigt behöver du inte räkna.