Marias laxbiffar

Dagens recept är en ny favorit hos mig som jag lagade nyligen. Dessa biffar/burgare har en asiatisk touch och innehåller en hög andel protein och fett och nästan inga kolhydrater. Bäst av allt är att både fettet och proteinet är av högsta kvalité och i kombinationen med avokadoröran får du i dig fina vitaminer, mineraler och andra nyttiga ämnen. För mig är detta essensen av hälsomat – riktigt gott och nyttigt samtidigt.

Klart på under 20 minuter, med alla förberedelser inräknat. Inklusive disken! 🙂

 

Ingredienser för fyra personer;

– 500 g lax
– 1 kruka färsk koriander
– 1 hel normalstor chili
– 1 st syrligt grönt äpple
– 0.5 st pressad lime
– 2 msk riven ingefära

– 20 g smör att steka i

– 300 g avokado
– 1 msk olivolja
– 1 skvätt pressad lime
– 1 klyfta vitlök
– 1 nypa salt

välj gärna ekologiska råvaror i så stor utsträckning du kan

 

Näringsvärde per person;

29 g protein

31 g fett

5 g kolhydrater

4 g socker

463 kcal (kalorier)

Ungefär så här ser de ut innan de ska in i stekpannan.

Gör så här;

  1. Skär laxen i små bitar, använd inte mixer, då blir det en mer handgjord känsla på dem.
  2. Riv ingefära och äpple, hacka chili, pressa lime i en bunke och klipp ner koriander i en bunke tillsammans med laxen.
  3. Krama ihop till ca. 8 st biffar, fokus på just kramandet för att bli av med överflödig vätska och för att de ska hålla ihop väl.
  4. Mosa avokados tillsammans med pressad vitlök, en liten skvätt lime, olivoljan samt saltet.
  5. Stek laxbiffarna en kort stund på medelhög värme tills du ser en liten stekyta. Ta hellre av dem tidigt än sent, det ska vara saftigt i mitten.

För den som vill ha kolhydrater kan man t.ex. äta råris eller ugnsbakad sötpotatis till, båda dessa livsmedel har högt GI (glykemiskt index, läs mer om det på http://helsomihalsa.se/naringslara-pa-20-minuter-smaklig-maltid/.

För att bibehålla eller gå ner i vikt är det dock bättre att hålla ner kolhydratmängden och följa receptet i sin helhet. Vill man ha mer mat kan man förstås öka mängden lax och avokado.

Ska du på date kan du förstås skippa vitlöken 🙂

Lycka till!