Meditation för oss nybörjare

Vad är meditation? Jag är relativt ung i detta ämne och jag lutar mig mot många långt mycket mer erfarna lärare här och ska inte recitera deras råd. Jag ska dock säga vad jag lärt mig under den tid jag mediterat. Det handlar inte om att stoppa tankar från att komma eller att den som kan sitta längst tid utan att få en tanke i huvudet är bäst på att meditera. För mig handlar meditation om att på ett avslappnat sätt relatera till våra tankar. När man tänker efter är vi ganska hysteriska varelser i vårt känslorum. Får vi in en tanke spårar vi på den direkt, den kan hänga med i 30 sekunder eller en halvtimme men vi är där och hugger, mejslar, analyserar, vänder och vrider direkt när den dyker upp. Känner du igen dig? Jag vill använda ordet värderar, vi värderar ständigt och jämnt våra intryck.

Jag ser det som ett löpande band, det kommer in en tanke, ett ämne, vi lyfter av det från bandet och börjar dissekera. Sen kommer nästa tanke, vi tar den och kör samma sak. För mig är poängen med meditation att när tanken kommer på bandet så ser vi den, vi accepterar att den finns där men vi plockar inte av den från bandet. Vi låter den passera vidare som den är, och värderar den inte. Sen kommer nästa och nästa. Samma sak där, låt dem komma och gå. Efter ett tag orkar inte hjärnan projicera den i samma takt och då infinner sig ofta ett lugn som är rätt skönt. Men de första minuterna är de svåraste och de första veckorna är det mycket tankar som flödar.

Jag har kommit till punkten där jag ler åt mig själv ibland när jag mediterar, och det tror jag är positivt, jag tar det inte på så stort allvar utan roar mig med hur ”jobbig” min hjärna är. Och när man tänker efter, de flesta tankar vi går runt med om dagarna har vi tänkt förut, är det inte så? Vi är inte så originella som vi tror utan vi har en ältande tendens i vår mjukvara av någon anledning. Faktum är att när man slutar älta gammalt så skapas utrymme för nytt. Och det ser jag fram emot i min fortsatta utveckling inom meditation, att ge mig själv utrymme att börja ponera över saker i nya infallsvinklar. Att stoppa flödet av massa hysteriska tankar är bara en sida av meditationen. I nästa skede, när det finns en platå av lugn kan vi ju börja tänka aktivt på frågor vi vill reda ut med oss själva, en sorts egenterapi som jag tror kan vara väldigt utvecklande.

Så framför allt, stressa inte dig själv med prestationskrav. Att du tar 5 minuter och sätter dig och mediterar är en bedrift och något att redan vara stolt över! Du har valt att säga ”den här stunden tillägnar jag mig själv och min utveckling helt och hållet”. Vilken grej! Och den vila din hjärna får de minuterna kan göra stor skillnad i ditt liv. Både på kort och lång sikt. Det är ingen tillfällighet att de flesta framgångsrika människor inom alla möjliga områden och kulturer har detta gemensamt. De tar tid för att återladda sina hjärnor.

Vid ett senare tillfälle kommer vi att ha ett gästinlägg från en riktig meditationsexpert och en genuin förebild i området, YogaStyrkas Head Teacher Per Höglund som kommer att skriva om sina tankar kring meditation och ge dig ännu fler konkreta tips.

 

Veckans tips:

Ett enkelt sätt att börja är att förankra sitt fokus i sin andning. Testa att ta 5 minuter i dag där du djupandas.

Du gör det i 4 steg;

1) Andas in under 5 sekunder. Fyll lungorna helt så magen också kommer ut.

2) Håll inne luften i 10 sekunder.

3) Släpp ut luften under 10 sekunder, dvs. långsamt och kontrollerat.

4) Vila 5 sekunder.

Sen upprepar du detta. Då varje omgång tar ca. 30 sekunder kommer du ha tillryggalagt 5 minuter på 10 omgångar. Börja så, i nästa steg kan du prova att sitta i 7 minuter, kanske 10 nästa gång. När du känner dig bekväm med andningstekniken kan du prova att slappna av och inte tänka på andningen, kroppen sköter den själv. Helt plötsligt mediterar du.. Prova detta – om du inte känner dig lugnare och mer harmonisk efteråt får du en kostnadsfri konsultation av mig 🙂