Mina tankar om fasta

Det här ämnet splittrar hälsobranschen. Vissa säger – periodisk fasta är det bästa, andra säger – det är skadligt. Jag vill dela med mig av min input.

Vad är då periodisk fasta? 5/2-metoden har du säkert läst om, den innebär att du äter vad du vill 5 dagar i veckan och sen äter nästan inget alls i 2 dagar. 

Om man ska utvärdera detta så bör man först och främst definiera målsättningen med fastan. Jag kan enas om att periodisk fasta är ett effektivt sätt att gå ner i vikt eller hålla sin målvikt och samtidigt kunna synda på sina ätardagar. Inget motstånd från mig i den aspekten. Men det betyder inte att det är en nyttig metod. 

För mig är kroppen en maskin som älskar regelbundenhet. Om du kan ge den regelbunden kärlek i form av mat ungefär i samma mängd på ungefär samma tider varje dag kommer den tacka dig för det med regelbunden kroppsfunktion i många bemärkelser. Detta är jag övertygad om.

Detta argument gör att jag inte är en förespråkare för fasta. Det blir en stor chock för kroppen att äta mycket flera dagar i rad och sen få svälta i en eller två dagar. Det sätter stor belastning på våra hormonsystem och det skapar stress. När kroppen är stressad underpresterar den, det tror jag ingen tvivlar på. Undersökningar har förvisso visat att 5/2 kan höja kroppens HGH (tillväxthormon) vilket ju är bra. Men jag vill prata om helhet i hälsa, och ställer då frågan, vad gör metoden med övriga hormoner? T.ex. stresshormonet kortisol? Och hur påverkas vårt insulin som ju åker jojo när vi syndar ena dagen och sen fastar andra dagen? Som bekant vet vi ju att vår insulinkänslighet är en stor nyckel i kampen mot övervikt och fetma. Dessa frågor besvaras inte i de undersökningar som talar för periodisk fasta och därmed har jag svårt att rekommendera konceptet. Läs mer om insulinkänslighet här http://helsomihalsa.se/5-om-dagen/.

Sitter du eller rör du på dig?

Detta tror jag är nyckelfrågan i sammanhanget. Om du de flesta dagar i veckan inte rör på dig (idrott/motion), då kan det funka i viss mån. Om du däremot tränar på regelbunden basis kommer jag starkt avråda från fasta. Det gäller även på dina vilodagar, om du tänkte ta 5 dagar träning och 2 dagar vila. På vilodagarna ska kroppen återhämta sig och hur gör den det? Vila + mat. På träningsdagarna behöver du också energi innan din motion och efter. Ibland tom. under motionen. Fastan har svårt att hitta sin plats i en aktiv livsstil. Även om du går ner i vikt betyder det inte alltid att du mår bra. Hur brukar din vikt bli när du är sjuk i influensa t.ex? Du går ner i vikt. Är det nödvändigtvis bra? Nej förstås. Viktnedgång är långtifrån alltid ett friskhetstecken. Jag tycker att om ens mål är att gå ner i vikt är den sunda vägen att äta rätt och inte att inte äta alls.

Jag som är förespråkare för en paleolitisk kost (”paleo”) dvs. en kost som liknar den vi åt på stenåldern kan få mothugg från de som säger att vi ju åt just så på den tiden, dvs. vi fastade i flera dagar och sen när jägarna hade fångat något åt vi massor under en kort period och sen var det fasta igen. 

Korrekt – så levde vi en gång i tiden. Men det betyder inte att vi bör göra så. Paleo bygger på att vi är programmerade att äta den typen av kost (hög på protein och fett, låg på kolhydrater), inte att vi är programmerade att äta sällan och mycket. Det gjorde vi för att vi var tvungna men hade kroppen fått bestämma hade vi fångat en liten fisk varje dag istället för en stor fisk en gång i veckan för 100 000 år sedan. Och så är det än i dag och därmed är min rekommendation fortfarande – ät ofta men i mindre portioner. Håll igång din ämnesomsättning. Och fastan från efter middagen fram till frukosten, det är mer än tillräckligt som fasta tycker jag.

Veckans tips:

Alla människor är olika och olika saker fungerar för alla. Testa och se vad som funkar för dig. Vad jag helst av allt skulle rekommendera dig är att addera mellanmål till din dag. Äter du 2 ggr om dagen – lägg på ett eller två mindre mål. Äter du 3 ggr om dagen – gör samma sak. Du kommer bli piggare, få mer energi och dessutom bättre kroppskomposition (mer muskler, mindre fettmassa). Garanti – varenda person jag coachat till detta har fått samma resultat. Det är kroppens matematik och om du vill prova fasta efter det är du förstås välkommen att göra det. Frågan är om du vill eller behöver det då. Veckans tips är alltså – håll igång din ämnesomsättning! Lycka till!