Mormors kvargplättar

Dagens recept har följt mig hela livet, dessa lagade min mormor till mig långt innan kvarg var trendigt och dieter låga på kolhydrater ens existerade. I dag är det högaktuellt och jag kommer att följa receptet i alla punkter utom att vetemjölet ersätts av mandelmjöl (glutenfritt) och det tillsatta sockret kommer vi att ersätta med naturliga alternativ vilket gör rätten perfekt för den som vill äta nyttigt.

Detta kommer vara essensen i de flesta recepten jag kommer dela med mig av, dvs. lågt på kolhydrater men rikt på protein och fett. För de som redan tränat upp sin insulinkänslighet kommer jag att lägga till tips om hur man kan addera nyttiga kolhydrater också.

Ingredienser för fyra personer (eller två väldigt hungriga);

– 800 g kvarg
– 5 ägg
– 70 gram mandelmjöl
– 10-20 st. Stevia-droppar beroende på smak
– 200 gram bär, t.ex. hallon och blåbär
– 50 gram smör (till stekning, går att ersätta med kokosolja)
– 100 gram vispgrädde (går att utesluta)
– 1 msk Fiberhusk

 

Näringsvärde per person;

34 g protein

33 g fett

13 g kolhydrater

535 kcal (kalorier)

Hemma hos mig är det lätt som en plätt att man blir av med sitt mellanmål om man inte är vaksam..

Så här brukar jag göra;

  1. Blanda ihop ägg, kvarg, mandelmjöl, Stevia och Fiberhusk i en bunke.
  2. Smält smöret/oljan i en stekpanna. Det kan gå åt lite olika mängd beroende på vad du har för typ av panna.
  3. Stek plättarna på medelhög värme.
  4. Servera antingen med bär och grädde på eller bygg ett torn som vi försökte göra på bilden 🙂

Känner du att det är svårt att få plättarna att hålla ihop? Ha i ett extra ägg och/eller mer fiberhusk!

 

För den som vill ha kolhydrater kan man ha i mjölmix (gärna glutenfri) istället för mandelmjölet. Då kan man reducera bort 1-2 av äggen då de till viss del är med för att hålla ihop smeten. Observera att om din ambition är att minska inverkan på insulinpåslaget och därmed bibehålla eller gå ner i vikt är det bättre att hålla ner kolhydratmängden och följa originalreceptet.

Stevia är extrakt från steviaplantans blad som kan köpas i flytande form eller som pulver och fungerar utmärkt som ersättare till socker i bakning och anda ändamål. Det innehåller inga kalorier och ger en söt smak utan att påverka ditt blodsocker.

Varför är det viktigt? Och vad finns det för fler alternativ till socker som är naturliga och goda?

Läs nästa veckans avsnitt som släpps på måndag!

 

Här kan du köpa stevia-droppar;

http://www.bodystore.com/stevia-drops-50-ml

http://www.apotea.se/nutri-nick-stevia-drops-natural-50-ml

https://www.clearlife.se/sv/artiklar/flytande-stevia-med-vaniljsmak-2.html

(jag rekommenderar smakerna jordgubb, citron, vanilj, choklad och naturell då de är helt naturligt smaksatta).

 

Vill du handla i butik kan du köpa dem i Paradisets två butiker på Regeringsgatan eller Brännkyrkagatan.

Lycka till!!!