Närvaro – löjligt eller möjligt?

Kan man leva ett närvarande liv och vad innebär det? Det snackas mycket om det men vem är egentligen närvarande? Och vem är det inte? Är du? Jag själv tampas dagligen med att hitta det lugn och den harmoni som jag vet finns där djupt inom mig. I veckans avsnitt vill jag dela med mig av det jag funnit på vägen, den inspiration jag använder mig av samt ett konkret verktyg du också kan ta hjälp av.

Mindfulness har kommit starkt i Sverige på senare år som en rehabiliteringsform för människor som hamnat snett men används av miljontals människor runtom världen som en sorts meditationsform. Många provar sk. bodyscanning där man går igenom kroppen, del för del och på så sätt tvingar sig själv att vara medveten om stunden och vad som händer. Jag har provat detta och tycker det är ett bra sätt att både lära känna sin kropp men också stilla hjärnan lite vilket kan vara nog så nyttigt.

Mindfulness är dock så mycket mer, det är rätt enkelt men samtidigt ganska svårt. Det handlar för mig om att uppleva livet här och nu. Att leva ett närvarande liv. För när vi tänker efter så sker de flesta av våra tankar antingen i det förflutna, när vi tänker på sånt som varit, eller i framtiden, när vi planerar eller oroar oss för det som ska hända. Vissa förespråkare för ”nuet” kommer säga att det tankesättet är helt irrelevant, dåtiden finns inte längre och framtiden existerar ännu icke. Du kan bara leva i nuet. Det kanske låter bra men är för mig ett extremt tankesätt – jag tror det är bra att analysera det som varit med måtta och dra lärdom av det för att åtminstone inte göra om gamla misstag och ta med sig goda erfarenheter framåt. Jag tror också det är bra att skapa scenarion av kommande händelser i huvudet, en sorts mental förberedelse för det man ska åstadkomma. Jag har alltid gjort det per automatik, antar att jag är programmerad så (gammalt kontrollbehov..) men det har onekligen varit en del i mina framgångar i livet.

Jag vågar däremot påstå att vi alla kan göra allt detta 5, 10 eller 50 gånger mindre än vad vi gör. De flesta tankar är redan tänkta förut och jag tror vi söker en trygghet och en bekräftelse när vi uppsöker dem upprepade gånger. Eller rättare sagt när vi tillåter dem att söka upp oss.

Mer tid och utrymme för att vara i nuet är nog ett bra recept, något som jag i alla fall dagligen försöker tillgodogöra mig. Att äta middag och fokusera på maten – smaken, doften, konsistensen istället för att se på TV samtidigt eller ta den där skogspromenaden men istället för att tänka på dagens surr på fikarasten på jobbet eller kundmötet i morgon – var närvarande, lyssna på ljuden, sorlet i träden, fåglarna, vinden. Gör man detta tillräckligt öppnar sig en magi som inte går att neka, och en respekt för naturen, för planeten, för dig som en del av den och i förlängningen alla dina medmänniskor som också delar samma helhet.

Personligen får jag mycket inspiration av min katt Fuji. Vad han än gör, gör han det med 100 % närvaro. När det vankas mat ser han ut som han inte har ätit på ett halvår, allt annat läggs åt sidan. När han hör en fluga spelar allt annat ingen roll – jakten är igång. Och innan flugan är uppäten eller bortflugen tänker han inte en tanke på något annat. Nu kanske du tänker – men han är ju en katt, han vet inte bättre. Tja, fast bara för att vi människor kan överanalysera allt, är det alltid bra att göra det? Jag tror vi alla mår bra av lite snooze på vårt tankemaskineri ibland, jag vet att jag verkligen gör det.

Veckans tips:

Kolla in appen Insight Timer, där kan du antingen ställa en klocka för din meditation men framför allt kan du testa tusentals ledda meditationer och mindfulness-sessioner på olika språk som är allt från 2 minuter till över en timme långa. Och om du vill kan du föra noggrann statistik på dina sessioner vilket kan vara ett bra sätt att etablera och hålla en daglig rutin, speciellt när man gjort det några dagar i rad – då vill man inte missa en dag.lla en daglig rutin, speciellt när man gjort det några dagar i rad – då vill man inte missa en dag.