Nyårslöften & Motivation – din nyckel till framgång

Börja träna oftare, äta nyttigare, vara friskare. Känner du igen dig bland löftena? Hur lyckas man hålla kursen? Låt mig ge dig mina tankar om hur du kan bli starkare i dina mål för 2017.

När man som jag arbetar med människor som på daglig basis försöker hitta rutin i träning och kost inser man hur svårt det faktiskt är och också att den stora bedriften egentligen inte är att uppnå ett visst resultat utan att hålla den utsatta kursen.

Ibland kan jag uppleva frustration när jag vet att jag har den potentiellt rätta lösningen/metoden i handen och jag ger den till någon men samtidigt ser att personen gått på så många bakslag tidigare att hoppet om att hon/han kommer att klara det denna gång, inte är så stort. Ofta, med rätt uppbackning, kommer man över den tröskeln men om man inte gör det betyder det inte alltid att metoden inte fungerar utan snarare att man inte ger sig själv tillräckligt med tid. All förändring tar tid och jag tror också den ska göra det – det är ju då den faktiskt får en viss tyngd och ett värde.

Några tips för att befästa och förstärka dina mål för 2017, oavsett om det gäller träning, kost, karriär, sociala livet eller något annat;

1) Forskning har visat att det tar en person mellan 3 och 9 veckor att sätta en ny vana. Håll ut och vad du än gör – ge inte upp för fort. Ge dig själv en chans att få in vanan i ditt liv.
2) Mental projicering. Det här gör de flesta framgångsrika personer inom alla områden. Ta 5 minuter på kvällen innan du lägger dig och föreställ dig göra det du drömmer om. Tre veckor av det och du är ett steg närmare, hjärnan fungerar helt enkelt så.
3) Post-its. Det här låter lite fånigt men positiva affirmationer tillhör den mentala processen. Sätt upp en lapp där du skriver vad du vill uppnå, sätt upp den på en plats där du går förbi minst en gång om dagen. Lappen kommer fungera som din coach vars jobb är att påminna dig om vad du satt ut dig för att göra.
4) Berätta för familj och vänner. Om fler vet om vad du lovat blir det svårare att banga och dra sig ur. Sprid ordet – du är på en ny resa. Förutom att du får hjälp att hålla din nya kurs inspirerar du också fler att våga satsa!
5) Ta inte på dig för mycket. Gå ut lugnt, ett steg i taget. Öka hellre senare. Chansen att du klarar det är mycket större om du gradvis implementerar små förändringar i ditt liv än om du vänder upp och ner på den över en dag.
6) Slå inte på dig själv. Ok så du missade en dag av din nya vana. Eller du föråt dig på födelsedagskalaset. So be it. Förlåt och gå vidare. Du är inte misslyckad, du är mänsklig och därmed felbar. I morgon är en ny dag, kom ihåg ditt löfte och kör vidare!

Extra tips för dig som vill förändra din kroppsdisposition;
7) Fota dig. Om ditt mål är en förändring i din kroppsdisposition, ta ett foto av dig när du börjar. Jämför senare. Inte varje dag men ge det några veckor. Måttband och vågar kan vara missvisande men en bild säger mycket. Den dagen du tror att du inte uppnått några resultat och är beredd att ge upp, ta fram den då.

Veckans tips och personliga reflektion;

Jag personligen tränar mycket och är ganska medveten om vad jag äter. För en tid sedan bestämde jag mig av flera anledningar att sluta äta kött och fågel. En nära vän, också i hälsobranschen, sa till mig; du kommer hålla en månad, max två. Detta var 3.5 år sedan. Faktum är att jag ska erkänna att jag har ganska lätt med disciplin, jag drillade mig själv ganska hårt i unga år och har kvar den egenskapen jag då tränade fram. Men jag ska erkänna, hans tvivel gav mig bränsle. Hade jag haft en dag då jag svajat hade jag garanterat kommit ihåg hans ord. Så mitt personliga tips till dig är därför – använd tvivlarna och använd din egna personliga tvivlare, visa dem att de har fel.
Du kan skapa förändring, du är stark nog, jag vet det.

Lycka till på din resa, vad den än må vara.
Vi hörs i 2017 med nya mål och nya tag!

Vill du läsa lite om hur vi bildar vanor? Här är två bra artiklar på engelska;

https://www.sciencedaily.com/releases/2014/08/140808111931.htm

https://www.brainpickings.org/2014/01/02/how-long-it-takes-to-form-a-new-habit/