Rätt bar för dina mål

Förutom de mål du äter på daglig basis behöver du också mellanmål. Många äter bars och snacks i tron om att de hjälper dem men i själva verket motverkar de deras välmående och kroppsform. I dag efter allmän begäran sorterar jag ut de bars jag personligen äter och tycker är bra för dig!

Vad ska ditt mellanmål innehålla? Är det bara ett mellanmål är det proteinet du vill åt. Protein gör att dina celler bygger upp sig själva och din kropp inte bryts ner. Detta gäller alla, inte bara de som tränar. Vi har alla celler som ska hållas friska – hår, hud, naglar, organ. Lite fett skadar inte också i din bar. Socker vill du undvika och här ligger fällan på marknaden. De allra flesta bars innehåller mycket socker. De marknadsförs som ”nyttigt socker” eftersom det kommer från frukt och visst är frukt nyttigt men din kropp skiljer inte på fruktos (fruktsocker) och sackaros (vitt socker) så resultatet hamnar kring din midja oavsett vad du äter.

1) QUEST

Den här upptäckte jag i USA för många år sedan och sen kom den lyckligtvis till Sverige! Bra för oss då den är en av två bars som innehåller dessa unika faktorer;

– Bara 0-1 gram socker!
– Sötade med naturliga medel utan kalorier (Stevia och Erythritol)
– 20 gram protein på endast 160-180 kalorier.
– Bara naturliga ingredienser och smakämnen.
– Dessutom – jättegod!

Finns numera i 21 olika smaker och jag rekommenderar de 7 st som är sötade utan sukralos. De övriga 14 är helt ok för dig men dessa fem är definitivt nyttigast; Double Chocolate Chunk, Cinnamon Roll, Coconut Cashew, Lemon Cream Pie, Strawberry Cheesecake, Chocolate Peanut Butter, Banana Nut Muffin,

Du köper dem här; http://www.bodystore.com/quest-bar-60-g

2) LOWCARB

Svenska CarbZone specialiserar sig på produkter med lågt kolhydratinnehåll och naturliga ingredienser. Allt du läste om Quest stämmer utmärkt här, enda skillnaden är att det är 3 gram socker per bar vilket är försumbart. Finns i 2 smaker, Lemon Cheesecake och Strawberry White Chocolate.

Du köper dem här;
http://www.bodystore.com/low-carb-protein-bar-lemon-cheesecake
http://www.bodystore.com/low-carb-protein-bar-strawberry-white-chocolate

3) BEST

Tillverkas av Star Nutrition och är i princip som Quest bar och CarbZone med undantaget att aromerna inte alltid är naturliga, vilket ändå är bättre än 90 % av de smaksatta barsen på marknaden. Finns i 8 smaker och du köper dem här;

http://www.bodystore.com/best-bar-60-g

4) GOODLIFE

Också från Star Nutrition och med liknande innehåll som Best Bar. Finns i 4 smaker, köp dem här;

http://www.bodystore.com/goodlife-low-sugar-50-g

5) Bubblare: QUEST PROTEIN CHIPS

Tro det eller ej men det finns chips som knappt innehåller fett och kolhydrater. Ok – de är inte lika goda som oljeindränkta potatischips men de är ett utmärkt mellanmål! En påse innehåller 120 kalorier, 21 gram protein och bara 5 gram kolhydrater varav 1 gram socker. Finns i 4 smaker.

Just nu är det faktiskt kampanj på dem på denna nätshop, 2 påsar för 29 kr;

http://www.bodystore.com/2-x-quest-protein-chips-32g

Veckans tips;

Köp på dig några bars, se till att du alltid har dem i väskan/handskfacket/fickan. Prova en dag att alltid ha max 3 h mellan dina måltider. Dvs. ta en bar (eller ett proteinrikt mellanmål) mellan frukost och lunch och innan/efter träningen. Se hur du mår, hur din energinivå ligger under hela dagen. Att hålla din ämnesomsättning hög är nyckeln till god kroppsform och välmående liksom ditt humör, det hela hänger ihop med ditt blodsocker. Om du inte redan gjort det kan du läsa mer om det här http://helsomihalsa.se/5-om-dagen/

Vill du ha ett mail varje gång vi släpper ett nytt avsnitt? Skriv upp din mailadress i rutan längst ner så fixar vi det!