Sanningen om disciplin

I dag vill jag peppa alla de som tror att ordet disciplin är något som bara “de andra” har och inte en själv. Min bestämda uppfattning är att disciplin är en förmåga eller egenskap som man tränar sig till, med små steg. Jag ser det som att varje gång du belönar dig själv med att klara ett mål du företagit dig kommer du ett steg upp på stegen. Men varje gång du bangar på ngt halkar du ner två steg och därför blir det så svårt för många, man kommer liksom aldrig uppåt.

Hur kan vi bygga upp eller stärka vår disciplin då? Det här gäller det mesta i livet men låt oss i dag använda det för att öka vår disciplin i träning. De tre viktigaste stegen för mig är:

  1. Notera ditt mål och planera in det.
  2. Anteckna det du gjort.
  3. Se tillbaka och analysera (+beröm!)

Det bor en statistiker i oss alla, använd den. Anteckningsblock, kalender, app på mobilen, allting funkar. Skriv upp när du har tränat, se tillbaka, ge dig uppskattning. Planera veckan, lämna chans till spontana ändringar men helst då att du flyttar passet snarare än skippa det. Målsättning kräver hängivelse så sätt ribban därför realistiskt.

Konkret, låt oss säga att du vill börja träna tre dagar i veckan. Du brukar satsa på två gånger men oftast blir det bara en gång. Hur kan vi peppa dig att klara tre gånger? Vi använder de tre stegen ovan.

  1. Du noterar ditt mål på förhand. Du programmerar dig själv: Detta är målet som ska klaras. Tre pass ska avklaras tre gånger i veckan under september månad. Skriv det på en post-it och sätt upp det på kylen, skriv det på en bild i mobilen och sätt den som skärmbakgrund eller hitta på något annat, se till att målet påminner dig om sin existens, även när du har tjugo andra bollar i luften. Planera sen in det. Vilka tre dagar ska du träna?
  2. Anteckna alla dina pass. Jag brukar använda Anteckningar i mobilen men du har säkert en egen idé, kanske en veckokalender? Se till att det blir lätt för dig att få en överblick över dina framsteg.
  3. Första veckan är viktigast. Veckan är över, du öppnar kalendern, du ser tre träningstillfällen. Det här är första belöningen, se till att du ger dig själv beröm, du klarade det! Nu börjar en ny vecka, visst är det lite, lite lättare att sätta den här också?

Fallgropar:

  • Du missar första veckan, det blev bara två pass. Börja inte mobba dig själv, i dag börjar en ny vecka och vi analyserar, vad fick oss att bomma det tredje passet? Eliminera det hindret denna vecka så klarar du det denna gång.
  • Du klarade första två veckorna, tredje gick inte lika bra. Ok, du blev lite bekväm för tidigt – det är ganska vanligt, vi människor är hybris-benägna. Fortsätt, sluta inte. Du behöver längre tid än tre veckor för att sätta vanan.
  • Planering utan reservytor i kalendern. När du planerar dina tre tillfällen, ha med minst en reservdag. Livet har ju en tendens att överraska och det är klart du ska kunna vara spontan och ändra på planerna. Ha kvar utrymme i kalendern att kunna ställa in en dag men inte ett veckopass.

 

Dessa tips och tankar har jag använt mig av under mitt liv, oavsett om det gällt träning och kost, att lära sig köra motorcykel eller att utveckla en förmåga jag efterlängtar att ha. Prova att använda dem och jag tror att de kommer att kunna hjälpa dig också. Detta är min sanning och jag hoppas att de hjälper dig hitta din.

Det ska nämnas att allting har en baksida och detta ämne likaså. Det går att utveckla en överdriven disciplin också, ofta i beroendeform, allt från ätstörningar till ortorexi – fixering vid träning/hälsa och detta ämne kommer vi skriva om en annan gång.

Veckans tips:

Mitt råd till alla är – TÅLAMOD, håll i och låt saker bli en vana. Rom byggdes som bekant inte på en dag och din viljestyrka kommer att ta en viss tid att bygga upp också. Det är ok, livet är ju en process, njut av den långa vägen. Belöna dig själv varje gång du sätter ett delmål, inte med en glass nödvändigtvis men med positiva tankar till dig själv. Var din egen coach och peppa dig!

Efter tio belöningar kommer du helt plötsligt inse att du har den där disciplinen. Den är varken mer eller mindre än en förmåga du arbetar ihop, förtjänar och kämpar dig till. Och när du har den gör den hela ditt liv lättare.