SEX, mat och vitaminer

Vem vill förbättra sitt sexliv, räck upp en hand!

I grund och botten är vi varelser som behöver reproducera oss och därför har vi välsignats med en sexualdrift. För att detta ska ske har vi hormoner som styr oss och vi har faktiskt makten att styra våra hormoner. I veckans avsnitt ska jag berätta hur du kan påverka de delar av dig som gör att du både vill ha och kommer att ha mer sex.

Det finns förstås många faktorer som påverkar män och kvinnors sexualdrift men det finns en sak som styr och påverkar oss båda mer än något annat – hormonet testosteron.

Många tror felaktigt att det bara är män som har detta men det är inte så, båda könen har det men i olika mängd. Testosteronet gör oss mer självsäkra, målmedvetna och aktiva – den perfekta kombinationen för en ökad sexlust. Ett överskott på testosteron gör ingen mer aktiv men om man har för lågt värde är det ofta sexlivet som får lida. I dagens samhälle när maten kryllar av hormoner (tyvärr mest av östrogen – testosteronets motverkande hormon) är det väldigt många som ligger för lågt i testosteron. Frågan på tapeten, hur höjer man sitt testosteron på ett naturligt sätt?

  1. Din diet. En diet rik på protein och nyttiga fetter hjälper till att höja T. En diet rik på kolhydrater (i synnerhet socker) sänker T.
  2. Din sömn. Sover man mindre får man mer stresshormoner i form av kortisol vilket motverkar T.
  3. Din avslappning. Stress ökar kortisol vilket minskar T. Prova en stunds meditation om dagen, gå på yoga, lyssna på skön musik, slappna av helt enkelt och gärna utan mobilen.
  4. Dina kosttillskott. Vitamin A, D, E, magnesium och zink är extremt viktiga för ditt T. En bra multitablett är något jag rekommenderar alla. Ät gärna mycket grönt, broccoli t.ex. är en naturlig testo-booster.

Jaha säger du, men har du inga konkreta tips tänker du, en quick fix?
Det finns en quick fix, kan du tänka dig prova modifiera din livsstil i en vecka? Följ med då.

Veckans tips:

Prova ta en vecka där du;

  1. Sover mer (öka en timme mot din vanliga sömnmängd, skippa Netflix, du har tid att sova om du prioriterar det)
  2. Äter mindre socker
  3. Mediterar 5 minuter varje dag
  4. Äter sunt (1/3 tallrik protein, 1/3 tallrik nyttiga fetter, 1/3 tallrik grönt)
  5. Tränar 3 ggr (styrka max 60 minuter, HIT eller dynamisk yoga)

Berätta sen för mig om du inte kommande vecka får en ökad sexuell aptit. Fortsätt så ett par veckor till så kommer din partner att vilja tacka både mig och dig. Och vet du vad det bästa är? Alla dessa tips bidrar till din ökade hälsa, vare sig du vill ha en ökad libido, få bättre form eller hålla dig friskare. Helhet inom hälsa är nämligen något som innebär att allt hör ihop. Och det är bara såna cocktails du får här 🙂

Intressant studie som visar förhöjd sexualdrift hos kvinnor som ökade sitt testosteronintag;
http://www.webmd.com/sexual-conditions/news/20030626/testosterone-increases-libido-in-women#1