Sockret – boven i vårt drama

Varför är socker farligt? De flesta vet att man går upp i vikt av sockeroch får hål i tänderna. Men visste du att socker orsakar inflammatoriska processer i vår kropp? Eller att många människor går runt med candida (svampinfektion) utan att veta om det? Det finns många anledningar att fundera över sitt sockerintag.

Vi i just i Sverige tål att höra lite mer av detta. För vi tillhör nämligen världstoppen i konsumtion av godis. Men det är inte i godiset som jag tror att problemet ligger. Alla vet ju att godis är packat med socker så varje gång man äter det tar man en kalkylerad risk. Läsk likaså.

Faran tror jag finns i det socker som vi inte tänker på.

Här är mina Top-11 exempel på sockerfällor;

  1. Processad mat. Färdigmat, konserverad mat. Packas med socker. Varför? För att den ska smaka mer. Saltgurka – innehåller mycket socker. Testa de polska som finns i vissa butiker, de är salta på riktigt med betydligt mindre socker. En burk med sill känns salt. Innehåller massa socker ändå.
  2. Restaurangmat. När du äter ute på kina, thai eller indisk restaurang tillsätter de socker. Jag personligen äter ofta thai och indiskt och ber dem alltid att inte lägga till socker. Maten smakar mer och blir godare tycker jag. Testa nästa gång du äter ute!
  3. Frukt. Den episka paradoxen. Frukt är ju jättenyttigt i och med alla vitaminer och fibrer den innehåller. Men den innehåller väldigt mycket socker också. Och det trista är att vår kropp kan inte riktigt skilja på fruktos (fruktsocker) och sackaros (vitt socker). Så effekten blir ungefär den samma. En normalstor banan väger 120 gram skalad. Det är ca. 15 gram rent socker. Det motsvarar 5 sockerbitar. Ett medelstort äpple innehåller 18 gram socker. 6 sockerbitar. Så ja – så här illa är det. Om du äter frukt kan du gå upp i vikt. Men det är klart du ska äta frukt om du vill! Det viktiga är att du är medveten om vad du äter. Är ditt mål att gå ner i vikt – lägg frukten åt sidan ett tag, ät mer grönt. När du nått din målvikt – återintroducera frukten. Det finurliga är att du kommer hantera det extra sockret bättre när du har mindre övervikt. Ät gärna bär dock! Jag själv äter minst 100 gram om dagen. Hallon innehåller bara 3 gram socker per 100 gram. Jordgubbar 5 gram. Fast de är så söta. Men ät dem utan extra socker på 🙂
  4. Juice. Samma som ovan. Ett glas apelsinjuice = 40 g socker (13 sockerbitar). Tänk på att när du äter frukt får du i alla fall i dig de nyttiga fibrerna också. I juicen är dessa borta.
  5. Yoghurt. Alla sorter utom naturell. Köper du Vaniljyoghurt innehåller den 15 g socker (5 sockerbitar) per dl. Äter du en normalportion på 3 dl får du i dig 45 g rent socker! Det motsvarar 15 sockerbitar! Man hade hoppats att ordet vanlij står för bara vanilj men tyvärr åker en näve socker med på köpet. Köper du naturell yoghurt är det ca. 3 g socker per 100 gram, det är då mjölksockret (laktos) som naturligt finns i produkten. Att köpa laktosfritt är ingen skillnad i den bemärkelsen då sockret återfinns men bara i redan nedbruten form. Jag rekommenderar istället för fruktyoghurten att man lägger till bär till sin naturliga yoghurt, det blir avsevärt nyttigare.
  6. Müsli. Många är vi som köper detta och känner oss jättenyttiga. Detta gäller inte alla men de flesta sorter på marknaden. Hur gör industrin för att de ska smaka gott? Adderar socker. Läs på förpackningen och välj en sort som hjälper och inte stjälper.
  7. Naturliga sockerarter. Agave, honung m.fl. Dessa är avsevärt nyttigare än rent socker och har ofta olika goda egenskaper men de innehåller lika mycket socker så du får lika mycket kalorier och därmed fettreserver av dem.
  8. Alkohol. De flesta har ju hört att alkohol är energirikt. Även om man inte adderar socker i de flesta sorter så kommer 100 % av energin i alkohol från socker. Vin har allt från 2 till 10 gram socker i ett glas, en stor stark har i snitt 15 g rent socker. Starksprit har mindre socker men desto mer kalorier. Den stora boven är våra söta drinkar dock där man ofta häller i ett antal sockerbitars värde av socker i form av likörer, smaksättare och koncentrat.
  9. Energidrycker och energibars. Läsk vet de flesta om att det innehåller mycket socker men energidrycker gör det också. Läs alltid på baksidan. Undvik i största mån konstgjorda sötningsmedel. Kolla dina bars. De kan vara fullproppade med frukt som förvisso är fiber- och vitaminrika men återigen, även sockerrika. Det kommer ett avsnitt så småningom där jag hjälper dig välja rätt bars och tillskott och benar ut utbudet.
  10. Torkad frukt. Återigen, bra med fibrer/vitaminer. Men precis lika sockerrik som otorkad frukt. Köp hellre nötter som snacks!
  11. Såser. Allt från ketchup till grillsåsen. Ofta packade med socker. Det finns undantag. Står socker som en av de första fyra ingredienserna i listan – välj gärna en annan sås!

Tänk på att det går fort att vänja av sig från socker. När vi är vana att äta mycket socker blir våra smaksensorer bedövade och det krävs mycket sött för att vi ska känna av det. Efter en vecka utan socker återfår du redan till stor del din tidigare funktion. Oavsett om du är sockerberoende eller bara godisgris, testa att undvika tillsatt socker i en vecka. Hallon kommer smaka dubbelt så sött, jag lovar.

Du kommer att vara grinig i några dagar. Stå ut. Ha tålamod. Det som väntar är något väldigt bra.

Sockerberoende som diagnos är mer vanligt än vi tror. Jag har själv levt nära en beroende person och jag vet lyckligtvis att det går att bli av med beroendet. Det handlar i korta drag om våra belöningssystem i hjärnan och i synnerhet om signalsubstansen serotonin som frigörs när vi äter kolhydrater, i detta fall socker. Lyckligtvis finns det sätt att frigöra lika mycket serotonin genom att äta på rätt sätt och den metoden kommer du att få av mig!

Veckans tips:

Testa några av de bra naturliga sötningsmedel på marknaden. Notera, naturliga. Steviadroppar t.ex. med olika naturliga smaksättningar finns i hälsobutiker och välsorterade matvarubutiker. Det är extrakt från steviaplantan. Alternativet erythritol (varumärkena Sukrin eller Sötin) som tillverkas av fermenterad frukt och som bildar ett sötningsmedel i pulverform (som socker) som vi saknar enzymer för att kunna bryta ner. Resultatet blir att det blir sött men det passerar oss förbi utan att påverka varken insulin eller innehålla kalorier. Den idealiska kompromissen. Och det bästa av allt – helt naturligt.
Finns att köpa i välsorterade hälsokostbutiker och på nätet.

Några exempel på användning;

– Saknar du din fruktyoghurt? Bären inte söta nog i den naturella? Lägg till några droppar naturell eller vanilj-stevia. Eller köp steviadroppar med chokladsmak – de är riktigt goda. Finns i många olika smaker. Samma gäller din kvarg, fil m.m.

– Ersätt sockret i din nästa kaka/paj du bakar med erythritol. Det har samma konsistens som strösocker och passar perfekt.

– Kan inte motstå frestelsen att dricka något sött? Ett par droppar stevia med jordgubb- eller citron-smak gör vattnet avsevärt roligare. Gillar du saft eller har barn som gör det? Då är detta avgjort produkten för dig! Du får en sockerfri och naturlig dryck istället för antingen sockerfylld bomb eller om den råkar heta ”light”, fylld med troligtvis kemikalier som sötningsmedel. Vad känns mer rätt?

 

Här kan du köpa stevia-droppar;

http://www.apotea.se/nutri-nick-stevia-drops-natural-50-ml
http://www.bodystore.com/stevia-drops-50-ml
https://www.clearlife.se/sv/artiklar/flytande-stevia-med-vaniljsmak-2.html

Eryhritol (Sötin eller Sukrin) kan du köpa här i ungefär samma form som strösocker;

http://www.rawfoodshop.se/sotin-stevia-socker.html

eller som florsocker;

http://www.apotea.se/sukrinmelis-florsocker-400-g

 

 

Vill du läsa vad Livsmedelsverket säger om godis och snacks?

http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/mat-och-dryck/godis-och-snacks/