STYRKA och YOGA

Det sägs att den första Ashtangayogastudion öppnade i Mysore i Indien bredvid ett gym och dit gick kroppsbyggarna för att jobba på sin rörlighet. Vips hade yoga blivit för andra än bara yogisar. I dag finns det en omvänd marknad och den tänkte jag ta upp i dag. Om du redan utövar yoga eller tränar kondition alternativt något annat, vad kan du vinna på att kombinera det med styrketräning?

Först och främst vill jag säga att styrketräning kan vara alltifrån fria vikter och maskiner på gymmet till en medicinboll eller ett gummiband hemma. Det kan också vara en gruppträningsklass eller att du kör själv med din egna kroppsvikt som motstånd en kvart på lunchen. Så det vi pratar om är alltså att träna musklerna i kroppen på något sätt. Det kan betyda att göra dem större, mer definierade eller bara starkare.

Några av effekterna av styrketräning;

  • Ökar densiteten i musklerna (minskar risken för benskörhet, osteoporos)
  • Starkare muskler ger ökad stabilitet vilket minskar risken för skador (t.ex. vrickningar/stukningar) och det är särskilt bra för de som är överrörliga
  • Höjer din ämnesomsättning (fettförbränning)
  • Har enligt många studier en positiv inverkan på vår mentala hälsa och där inkluderas minskning av risk för bl.a. ängslan, ångest och depression
  • Gör att man sover bättre

Efter att man fyller 40 är det ännu viktigare med någon form av styrketräning då kroppens muskler börjar atrofera (minska i storlek/omfång). Om man inte tränar dem kan man mellan 40 och 70 års ålder förlora upp till 30 % av sin muskelmassa.

Om du t.ex. tränar mest yoga finns det fler fördelar med styrketräning:

  • Genom att styrketräna stärker du inte bara musklerna men också leder och ligament runt musklerna. Detta är extremt viktigt i yogan då vissa positioner kan vara ansträngande t.ex. för handleder och axlar.
  • Förmodligen har du inte så mycket konditionsträning på ditt schema. Detta gör att ditt hjärta inte är så starkt som det skulle kunna vara. Du kan börja löpträna förstås men du kan också ta en gruppträningsklass med fokus på styrka eller HIIT, där kommer du få jobba upp en puls som stärker ditt hjärta. Starkare hjärtan lever längre..
  • Styrkan du får (och den kommer snabbt i början) kommer att göra skillnad i dina asanas (positioner), du kommer orka mer och kunna gå längre i dem än du gjort förut.

 

För dig som endast konditionstränar (t.ex. löpning, cykling mm.)

  • Du har säkerligen god kondition och ett starkt hjärta och förmodligen även sega leder men du kanske är lite tunn i kroppen? Även om du inte är det brukar de flesta löpare med tiden att bli tunna som asplöv. Kroppens muskler atroferar ju med åldern som vi vet och om man dessutom sysslar med långdistanslöpning (allt egentligen längre än en halvtimme per gång) bidrar man till den utvecklingen. Därför är ett styrkepass i veckan något som kan hindra det och dessutom också göra dig starkare i din andra idrott.

 

De tre hörnstenarna inom träning summerar jag till:

  1. Styrka
  2. Rörlighet
  3. Kondition

Nu undrar du om det finns någon träningsform som kombinerar alla dessa tre? Det är svårt, ofta är det nödvändigt att kombinera flera aktiviteter för att få en heltäckande träning. Fast det finns ett undantag! På YogaStyrka har vi tre olika styrkeklasser utöver den på schemat och alla dessa kombinerar styrka, rörlighet och kondition, du kan läsa mer om dem här. Vill du prova en klass kan du göra det för 99 kr eller testa att träna obegränsat i 3 veckor för 299 kr med introkortet.

Dessutom – på onsdag 7 februari håller jag min första riktiga styrkeklass på YogaStyrka på Grevgatan 37 där jag kommer köra en klass i månaden tills vidare. Fokus kommer vara korrekt utövande av övningar, fokus på den excentriska fasen och målet är att bygga en stark och tålig fysik. Givetvis ska vi bygga den snygg också.
Namnet? BjörnStyrka förstås! 🙂

Vi ses i styrkesalen!

Veckans tips:

Utförande är A och O. Se till att alltid utföra alla rörelser med kontroll. Gunga inte med kroppen när du håller i vikterna eller utför övningen utan kommunicera med dina muskler, kolla på dem så att det är rätt muskelgrupp som jobbar. Det är inte vikten du lyfter som avgör träningens effektivitet utan hur pass noga du utför rörelsen. Naturligtvis minskar du också ju skaderisken enormt genom att vara noggrann.
Ta hand om din kropp, håll den stark, rörlig och uthållig och du kommer ha ett tempel att leva i under lång tid!