TOP 10 Protein snacks

Det snackas mycket om protein numera, du har säkert märkt att halva Sverige äter kvarg och alla yoghurttillverkare helt plötsligt säljer något som heter proteinyoghurt.
Anledningen till detta är dels de lågkolhydratdieter som blivit populära såsom LCHF, Paleo, Keto osv. men framför allt för att forskning visar på hur viktigt det är för våra kroppar att man äter tillräckligt med protein, som ju är våra byggstenar.
I dagens avsnitt listar jag 10 proteinrika mellanmål med tips på hur du kan äta dem och dessa funkar oavsett om du följer LCHF, är halvstrikt vegetarian eller äter allt.

Vanlig ost

Du kanske inte tänkt på det men vanlig hårdost ost är bland det proteinrikaste som finns, faktum är att få livsmedel slår den, de bästa sorterna har uppemot 28 gram protein per 100 gram, att jämföra med tonfisk som ligger på 24 gram. Ibland när jag behöver ett mellanmål öppnar jag kylen, hyvlar upp ett antal skivor och delar några körsbärstomater. Lindar ostskivan runt tomathalvan och ner åker den. 5 minuter senare är jag mätt och glad och har just fått i mig massor av protein och fett, ett perfekt och snabbt mellanmål.

Fetaost

Feta görs på get/får-mjölk och därmed är fri från mjölksocker och perfekt för de som inte är vänner med laktos. Jag brukar äta den som den är med lite tomater, ibland olivolja på och för den som har tid att lyxa till det har vi ett grymt recept här på friterad fetaost.

Makrill i tomatsås

En enkel burk att ta med sig på utflykt eller var du än är, jag laddar alltid segelbåten med dessa burkar då de innehåller både protein och fett och dessutom i en tomatsås så du har hela rätten klar, det enda du behöver göra är att öppna locket.

Kvarg

Finns smaksatt eller naturlig, jag brukar köpa den naturliga och smaksätta själv med naturliga steviadroppar vilket blir ännu godare och man slipper konstiga smakämnen och giftiga sötningsmedel.

Lindahls har en ekologisk kvarg. Om du vill laga något kul och gott med den har du här ett recept på min mormors kvargplättar.

Mozzarella

En klassiker som ofta används i halvlyxiga förrätter men den är ett perfekt mellanmål också. Skiva upp den med lite tomater, olivolja och sprinkla på lite balsamico, det tar 3 minuter och du har ett perfekt mellanmål som är högt på protein och fett.

Tonfisk på burk

En klassiker för träningsfolk som är laddad med protein. Om du köper den som är inlagd i vatten, änk på att lägga till något med fett i så du får en längre mättnadskänsla, därför är det ofta bättre med tonfisk i olja. Eller så häller du på lite olivolja och tomat, det blir faktiskt överraskande gott.

Keso

En klassiker som också den finns smaksatt eller naturlig. Precis som kvargen brukar jag smaksätta med bär och/eller steviadroppar. En burk keso innehåller 39 gram protein och 250 kalorier vilket gör den till perfekt träningsmat eller mellanmål. Förresten, du kan göra kesoplättar av denna också, prova receptet ovan på kvargplättarna och byt ut kvargen mot keso.

Halloumi

En ost som är perfekt på grillen, går även mycket bra att steka eller bara kasta in i ugnen så har du mellanmålet klart på en kvart. Hög på protein och fetter, ytterst låg på kolhydrater.

Torsklever (bubblare)

En helt ny produkt jag upptäckte i vintras som är extremt god (våga prova, det låter märkligt men smakar gudomligt, typ som rökt anklever). Eftersom den är i olja blir den väldigt kaloririk vilket är perfekt på utflykten, campingen och båtturen. Den är lite dyrare än andra konserver men när du smakar kommer du förstå varför. Finns än så länge bara att köpa på nya Vikingamuséet på Djurgården men snart hittar du den i en butik nära dig. Kolla in den här.

Proteinbars

Jag kan inte göra en lista på proteinrika mellanmål utan att ta med proteinbars. För dig som vill läsa mer om dessa finns det ett helt eget avsnitt där jag tipsar om vilka mina favoriter är, givetvis med naturliga smakämnen och låga på socker. Mitt råd till alla är, ha alltid en bar i handväskan/ryggsäcken/handskfacket, livet är för vackert för att man ska gå runt hungrig 🙂

Veckans tips:

Mellanmål är viktigare än många tror. Av alla de människor jag aktivt hjälpt och hjälper med kosten har samtliga fått bättre kroppskomposition, mindre kroppsfett, mer energi och bättre hormonbalans av att lägga till ett eller två mellanmål i sin vardag. Hur är det möjligt undrar du? Läs det här avsnittet så ser du varför men framför allt, våga prova i tre veckor och se själv hur du påverkas av att hålla igång kroppens ämnesomsättning.