Träna / Ledig

Det finns två läger normalt, det ena säger ”Vila under semestern” och det andra säger ”Träna medan du har mer tid”. Jag tycker inte man kan ge ett råd som funkar till alla men jag kan däremot tipsa dig om hur du kan göra det lite lättare för dig själv. Generellt skulle jag råda den som ska ta semester att göra motsatsen till vad denne gör under vardagslivet.
Jag vill dela upp tipsen i de personlighetstyper jag har lärt känna inom träning och hälsa.

Träningsmänniskan

Är du en träningsmänniska som drar 4 eller fler pass i veckan och ibland hörs säga ”jag kan inte leva utan träning”? Då kan det vara nyttigt för både hjärnan och framför allt kroppen att få lite vila. Hjärnan kan behöva variationen att inte ständigt vara disciplinerad och också träna på att få dopaminkickar från annat än träning, sommaren är ju full av grymma äventyr. Och kroppen som kämpat på i löprundan eller gymmet i 11 månader kan faktiskt må bra av lite vila. Ofta kan man dessutom få bättre resultat efter en veckas vila, de flesta som tränar på hög nivå lägger in periodiseringar med vila.

Lagomtränaren

Tränar du ett par pass i veckan? Det är en rimlig mängd som säkert inte belastar din vardag för mycket. Dessa personer (som för övrigt är den vanligaste gruppen) brukar ha lätt för att antingen ta ledigt från träningen eller fortsätta i samma takt eftersom skillnaden inte är så stor åt endera håll. Om jag skulle råda en lagomtränare skulle jag säga – fortsätt som innan. 2 pass i veckan sätter inte en stor press på kroppen så extra vila är inte nödvändigt. Däremot kan det bli svårt att komma tillbaka i form igen om kroppen tränar 2 pass i veckan och sen inte alls gör det i några veckor.

Periodaren

Här hamnar de som ibland får ett ryck och kör nån vecka eller två i rasande fart och sen släppe allt och ligger på sofflocket. Dessa individer behöver en injektion av disciplin och den kan kanske sättas just på sommaren när ursäkterna från jobb, barnhämtning och andra vardagsbestyr inte tynger lika mycket.
Jag säger – Kör!

Latmasken

I denna kategori finns de som borde träna, men inte gör det. Skulle vilja, men kommer inte iväg. Hade planerat, men nånting kom i vägen. Är du den personen? Då tycker jag du ska göra motsatsen till vad du gör och använda sommaren till att komma igång! Hur? Låt mig tipsa vidare.

  • Yogar du och är rädd att förlora din rörlighet? Ställ dig i en asana då och då, det skadar inte eller stretcha där du befinner dig. Rörlighet är en färskvara så det är väl värt det.
  • Konditionstränar du och är rädd att förlora flåset? Jag löptränade mycket förr i tiden och sprang lopp och kan intyga att en veckas vila från löprundan inte kommer att sänka din vilopuls. Ska du dock ha en lång sammanhängande semester skulle jag råda dig att ta ett pass i veckan. Eller varför inte träna en helt annan form av kondition just som sommarvariation? Själv simmar jag intervaller i poolen och kan varmt rekommendera det. Eller tusen andra motionsformer, bara du får upp ditt flås som du är rädd om.
  • Styrketränar du och är rädd att förlora muskelmassa? Forskning pekar på att man kan ta pauser på minst en vecka och som mest två utan att förlora massa. Nyckeln är att äta tillräckligt med protein så att kroppen inte behöver använda muskelceller som bränsle.
  • Befinner du dig på en plats där redskap saknas? Använd din kropp. Det finns många riktigt användbara övningar:

– Burpees
– Squats med en kompis på ryggen eller stående på ett ben
– Armhävningar, prova olika bredd mellan händerna
– Dips mellan två stolar
– Chins hängande i ett träd, använd en handduk du virar runt en gren

Vad jag själv ska göra? Jag ska ut och segla på havet och ta en rejäl paus från min träning. Förmodligen den längsta jag tagit på många år. Det är både lättande och skrämmande att avstå något man gör på daglig basis, något som känns som en av de viktiga ingredienserna i livet och något som på sätt och vis definierar en del av ens person. Men nånting inom mig säger att det är något jag behöver. Så jag följer min intuition. Hur jag känner mig efter det kommer jag berätta om i höst! 🙂

Veckans tips:

Vad du än gör, prova att göra det barfota. Det finns de som hävdar att om man går barfota i naturen 20 minuter om dagen får man ett avsevärt starkare immunförsvar. Det vågar jag inte gå i god för men jag vet däremot att det är väldigt nyttigt för foten och musklerna i den att gå barfota. Och kontakten med jorden är något vi nutidsmänniskor har för lite av i våra liv så passa på att göra dina burpees i gräset barfota eller spring en runda på stranden, sitt en stund på en klipphäll med fötterna mot berget. Låt kroppen jordas, njut av sommaren och livet och ta hand om din kropp!