Träning är stress

Kanske låter rubriken märklig när man läser den. Överallt ser man andra som påstår att man reducerar stress genom att träna och här kommer jag och säger något helt annat.. Jag vill dock inte påstå att träning är dåligt på något sätt utan snarare prata om vad träning är och vad timing för ens träning har för betydelse.

Om vi tittar ur ett primat perspektiv, alltså så som vi är funtade från den tiden vi var människor som bodde i hyddor – hur var träning då? Man tog det lugnt mest hela dagen, var ute och samlade ved, bär mm. Då och då var det dags att jaga eller bli jagad och då var det nödvändigt för kroppen att producera kortisol och adrenalin för att dra på gasen. Det var vår träning. Efter det var det dags för återhämtning igen. Och utan appar att kolla och dagistider att passa kunde man nog känna sig ganska avslappnad en stor del av tiden.

Varför är detta relevant tänker du? Det var ju tusentals år sedan?
Jo – faktum är att vi har inte utvecklats fysiskt sedan den tiden. Vi har gjort enorma framsteg i vår urbanisering, vår kollektiva intellektualitet och även vår personliga dito med filosofi och psykologi som verktyg. Men vi har tillbringat blott några hundra år som urbana människor, ca. 9 000 år som odlande människor och innan dess levde vi i minst 170 000 år som jägare /samlare och det var faktiskt just 180 000 år sedan den senaste skillnaden i vår fysik noterades enligt dagens forskning. Så man kan med stor säkerhet säga att vi fortfarande på en fysisk nivå är likadana som våra förfäder som bodde i hyddor och grottor. Att vi har mindre hår på kroppen är inte en evolutionär företeelse utan något vi själva reglerar (läs rakar och trimmar).

Om vi då konstaterar att vi i dag är ungefär konstruerade likadant som då, vad kan vi dra för slutsats om det för vår träning och dagens ämne?

Tänk så här; Du har råkat sova dåligt, det blev bara 5 h av någon anledning. Iväg till jobbet, stressa förbi frukosten. Något sen på jobbet, kaffe på tom mage. En kund skickar ett argt mail. Lunchpaus, förhoppningsvis lite lugn och ro. Istället – skvallerhörna och hjärnan på högvarv. Måste hinna med att svara på 10 sms och like:a 20 inlägg på Instagram. Fortsätta jobba, nu kör vi. Chefen kommer in och skäller lite. Fler mail att öppna, måste hinna alla så jag slipper ta med mig jobbet hem. Istället för ett stabilt mellanmål blir det ett kaffebröd som chockhöjer ditt insulin. Klockan är fem, dags att gå hem. Känner du igen dig i något?

Min fråga är; är det bra eller dåligt för dig att gå och träna högintensivt nu?

Mitt svar är nej. Du har förmodligen fått ett stresspåslag 20 gånger under dagen som din kropp har försökt parera. Nu ska du straffa den med att jaga runt efter en boll eller följa en vilt hoppande instruktör ett tag innan du ska stressa vidare hem för att laga mat till dig och din familj. Poängen är, det blir för mycket ackumulerad stress. Hade du sovit 7-8 timmar hade jag sagt ok. Hade du dessutom mediterat i 10 minuter på eftermiddagen hade jag sagt ännu mer ok. Känner du dig utvilad och lugn, ok – kör.

När du väl tränar – försök att vara helt närvarande, halva grejen med träning är ju att få en avkoppling från vardagslivet

Kom ihåg, träning är fantastiskt för en stillasittande kropp. Det behövs för muskler och leder. Det är också ett utmärkt sätt att koppla av då man till skillnad från på jobbet eller på tunnelbanan, faktiskt kanske inte hinner tänka på sin vanliga tankebok utan bara fokuserar på det man gör. Det är oerhört välgörande. Men det är också, oavsett allt detta, en stress på kroppen rent fysiskt.

Kroppen kan inte skilja på stressen på ditt jobb och stressen från ett träningspass. Det är genom att se till att kroppen inte är sliten innan träningen (läs utsövd och ätit tillräckligt under dagen) som du faktiskt drar nytta av ett träningspass.

När jag startade mitt andra företag i livet för 3 år sedan jobbade jag 12-timmarsdagar för att hinna med mitt första bolag och uppstarten av mitt andra. Jag sov ca. 5 h per natt och samtidigt skulle jag hantera ett förhållande, familj, vänner, det vi alla har och försöker balansera. När jag var klar med min arbetsdag vid 21.00 gick jag till gymmet för att lyfta vikter. Du kanske redan listat ut att jag inte vill rekommendera detta till någon. Faktum är att mina dåvarande hälsoproblem blev värre av denna träning och jag fick inga som helst resultat. Min investering hade förmodligen varit mycket bättre om jag åkt hem och sovit istället.

Den dagen jag började väga av sömn, kost och träning kom resultaten. I dag driver jag förutom de två bolagen även detta forum. Skillnaden är att jag alltid prioriterar min hälsa först. Jag unnar dig det också!

Vad är det jag vill säga med detta då? Att du inte ska träna? INTE ALLS! Träning är jätteviktigt. Men som med det mesta – rätt träning på rätt plats. Och har du inte sovit tillräckligt, välj något lugnare. Har du inte ätit tillräckligt, ta ett mindre hektiskt pass på gymmet. Träna lite rörlighet, balans istället för att gå på de stora vikterna. Men allra bäst, försök få i dig bra mat och så mycket sömn du bara hinner, då kan du köra järnet på träningen! För då är din kropp med dig och vill ha träningen istället för att göra motstånd när den egentligen vill återhämta sig.

Nästa veckas avsnitt kommer att handla om vår sömn och vad vi kan göra för att förbättra den. Tills dess önskar jag god träning och hälsa! 🙂

Veckans tips;

Vilken träning ska jag köra om jag haft en stressig dag och/eller inte ätit/sovit tillräckligt?

Prova yoga eller lättare cirkelträning i någon form. På http://www.yogastyrka.se/vara-klasser/klasser/ kan du läsa om de olika yoga- och styrkeklasser som finns att tillgå i Stockholm. De allra flesta är anpassade för att du ska få lika stor portion lugn och harmoni som träning i ditt pass. Jag skulle vilja påstå att nästan alla klasser här funkar en dag då du inte är på topp undantaget Strength & Balance som är lite tuffare och kräver en bra uppladdning. Bor du inte i Stockholm? Kolla upp en lokal yogastudio!


Om jag helt enkelt inte kan sova tillräckligt (har småbarn etc.) ska jag inte träna alls då?

Du bör absolut träna men välj en träningsform som inte skapar för mycket stress, t.ex. de du läste om ovan. Försök i alla fall att äta ordentligt innan och efter, kosten är minst lika viktig som sömnen.


Om jag inte äter tillräckligt (vill inte, kan inte eller annan anledning) ska jag inte träna då alls?

I princip är svaret ja. All träning som skapar puls (kondition eller riktig styrketräning) bryter ner din kropp om du inte har laddat med rätt byggstenar i din kost. Vill du veta vad rätt byggstenar är? Läs detta avsnitt http://helsomihalsa.se/naringslara-pa-20-minuter-smaklig-maltid/