Varför styrketräna?

Tillhör du dem som tänker att styrketräning är för andra än dig själv? Har du en bild av muskulösa typer som lyfter hantlar i takt med tuff musik framför spegeln? Visst kan det stundtals se ut så på gymmet men konceptet styrketräning är faktiskt avsevärt bredare än så. Jag är övertygad om att alla människor, oavsett ålder, mår bra av att lyfta lite skrot.

Vad gör styrketräning?

– Höjer HGH – tillväxthormon som regenererar dina celler på alla nivåer i kroppen, inte bara musklerna. Du kan alltså få bättre hud, hår och allmän hälsa av att börja styrketräna.
– Ökar din fettförbränning, ofta mer än många konditionssporter.
– Ger dig bättre hållning. Bättre hållning är förknippat med framgång på alla plan, från karriärmässig till social sådan.
– Ökar din ämnesomsättning, vilket gör att du sätter fart på kroppen och därmed kan komma åt de där jobbiga kilona som fastnat någonstans och inte vill röra sig.
– Tonar dina muskler. Om du inte vill ha större muskler och satsar på det kommer den att ge dig trevliga linjer. Även om det inte är estetiskt viktigt för dig är det definitivt bra då vi blir äldre och musklerna per automatik atroferar (förtvinar).
– Ökar din kondition, t.ex. om du tar en gruppstyrkeklass eller utför ett program med många repetitioner och kort vila mellan seten.
– Gör dig lite starkare. Det är förvånansvärt många människor som får bättre självförtroende när de blir lite starkare. Att ena veckan inte kunna göra en armhävning och en månad senare kunna göra fem är faktiskt rätt trevligt. Sen när man i vardagslivet märker hur det kan påverka en är det extra kul. Man lyfter en matkasse, tar ut bebisen ur bilen, lyfter tvättkorgen. Helt plötsligt går det lättare. Man inser att man kan påverka sin fysik på fler sätt än ett.

Hur gör man detta om man aldrig provat?
Mina förslag;

1) Ta en styrkeklass på ditt träningscenter. Har du inget, kom till YogaStyrka och testa någon av klasserna Pulse, Strength&Balance eller YogaBooty. Klasserna är uppbyggda så att du ska gå igenom kroppen och bli starkare i olika stationer som hanterar olika muskelgrupper. Förutom att det är enkelt är det väldigt kul. Totalt nybörjarvänligt. När du kommer hem efter en klass kommer du att vara riktigt hungrig. Då vet du att din kropp fått något nyttigt – din ämnesomsättning har kommit igång. En provklass kostar 100 kr och ett 3-veckors introkort kostar 300 kr. Läs mer om klasserna här http://www.yogastyrka.se/vara-klasser/klasser/

2) Om du redan är medlem i ett gym men kanske går på gruppklasser eller gör annat, anlita en PT som sätter ihop ett träningsprogram till dig. Följ upp efter 3-4 veckor. Se till att PT:n kollar din teknik så du gör rätt. Det är också bra om du får ett justerat eller nytt program efter några veckor så du inte tycker det blir tråkigt och samtidigt ger musklerna en ny utmaning.

3) Gör det ordentligt. Utför rörelserna kontrollerat, använd så mycket vikt att du efter den önskade mängden repetitioner inte orkar fler. Många sitter på en maskin, gör sina 10-12 reps och sen är de klara. Men de har 20 reps i sig. Det finns ingen poäng med det. Styrketräning bygger på att ta ut musklerna under setet. Sen får de vila 1-2 minuter. Sen tas de ut igen. Se till att minuterna på gymmet verkligen räknas.

4) Har du hantlar hemma du vill jobba med? Det går bra men det kräver mycket av dig. Ta hjälp av någon som kan som kan göra ett dugligt hemmaprogram till dig.

Veckans tips:

Vill du ha hjälp? På YogaStyrka är vi flera som jobbar med detta men bäst är vår styrkecoach Alejandro. Han tränar på elitnivå i sin idrott och får den allra bästa coachingen själv vad gäller styrketräning, baserat på den världskände styrkecoachen Charles Poliquins principer. Boka en konsultation på info@yogastyrka.se så kommer du se resultat som du inte trodde var möjliga. Den slanten du lägger på konsultationen är ingenting jämfört med det du får tillbaka.
PS. Årskortsmedlemmar på YogaStyrka får en gratis konsultation inom valfritt område varje termin. Kombinationen Styrka och Yoga är oslagbar. Har du inte provat är det kanske dags.