Vego – gröna fördomar

I dag tänkte jag slå ett slag för vegetarisk mat. Jag råkar veta ganska mycket om detta då jag för exakt 4 år sedan på långfredagen åt min sista kebab. På allvar. Sedan dess har jag inte ätit vare sig en bit kött eller kyckling. Innan dess åt jag kött 2-3 gånger per dag.

Jag tränar 6 dagar i veckan, styrka och hockey, så jag är inte direkt den klassiska vegetarianen. Och det är just därför jag vill få din uppmärksamhet i detta avsnitt för jag har nämligen en hel del fördomar att spräcka.

För egen del har jag satt gränsen vid kött och fågel. Jag äter alltså allt från havet, mjölkprodukter och ägg. Det skulle göra mig till en lakto-pesco-ovo-vegetarian. Men jag vill lova att du kan exkludera alla dessa delar också om du vill för det handlar inte om vad du stryker i matlistan, det handlar om att ersätta allt på ett klokt sätt.

Fördom 1.
Man blir inte mätt på vegetarisk mat.

Finns ingen sanning i detta. Däremot tror många att vegetarianer bara äter sallad och bönor. Det är iofs. sant att många gör det. Jag skulle inte rekommendera den kosten, den är inte så genomtänkt. Framför allt blir du inte så mätt. Protein och fett skapar mättnadskänsla och är viktiga för alla, oavsett om du är köttätare eller vegan.

Fördom 2.
Man får inte i sig protein när man är vegetarian.

Jag äter 250-300 g protein om dagen, det är avsevärt mer än genomsnittssvensken. Några exempel på proteinrika vego-källor; hårdost, fetaost, ägg, fisk, skaldjur, nötter. Vill du gå ”all in” och vara renrasig vegetarian (alltså utan ägg, mjölk och havsmat) kommer du få satsa mer på nötter och baljväxter. Ett bra proteinpulver från ärt- eller hampaprotein som mellanmål eller efter träningen kommer ge dig en extra boost.

Fördom 3.
Det är svårt att äta ute när man är vegetarian.

Jag har gjort detta i 4 år nu, finns inget svårt med det alls. Även om du kör helt ren vego finns det i princip alltid minst en sån rätt på alla menyer. Om du som jag bara skippar kött/fågel finns det i regel hur mycket som helst att välja bland.

Fördom 4.
Det är svårt att planera maten hemma när man är vegetarian.

Kolla ostdisken på din lokala matbutik. Den är i dag lika stor som köttdisken. Om du skippar mjölkprodukter finns det en uppsjö andra alternativ. Följ våra recept här på Hel som i Hälsa, de är alla vego med en touch av mjölk, fisk eller ägg oftast.

Varför välja vego?

Världen är överbefolkad och snart är vi framme i en tid då inte köttet räcker till alla. Så är det iofs. redan. Priserna kommer gå upp, kvalitén kommer bli sämre, det är ett faktum. Dessutom är köttproduktionen en av de enskilt största miljöbovarna, läs mer på Livsmedelsverkets sida. Jag menar inte att du ska helt skippa kött och fågel som jag gjorde, det är förstås extremt. Men kanske prova en eller två dagar i veckan? Eller bara byta ut biffen mot omeletten lite grann då och då? Den lilla förändringen gör skillnad. Stor skillnad.

 3 viktiga rekommendationer;

  • Gå inte på sojan för hårt. Många ersätter kött med soja och nån dag i veckan är säkert ok men soja är ett fytoöstrogen (växt-östrogen). Det innebär att du får i dig extra östrogen (som i sin tur sänker ditt testosteron som oavsett om du är man eller kvinna är viktigt för dig). Vi får redan i oss mycket östrogener via kött- och mjölk-produkter då dessa tyvärr hormonbehandlas. Din kropp kommer samla mer vatten och fett med en ökad östrogenhalt.
  • Välj gärna ekologiska mjölkprodukter. Dessa kor har inte behandlats med hormoner vilket gör att du får en mindre negativ åverkan på kroppen.
  • Glöm inte ersätta vitaminer/mineraler. Om du slutar äta kött helt behöver du tillskott av magnesium och zink förmodligen. Är du kvinna i fertil ålder behöver du järntillskott. Skippar du mjölkprodukter kan du behöva kalcium och B-vitaminer. Äter du en multitablett om dagen får du i dig en del därifrån. Läs avsnittet om Kosttillskott så vet du mer. Jag väljer kosttillskott från Helhetshälsa då jag tycker de jobbar på ett sunt sätt där man tänker på alla delar från produktion till innehåll.

Mer än vegetarian – vegan?

Om du är vegan avstår du från allt som kommer från djurriket, alltså inte bara att äta djur men också det som djuren producerar (ägg, mjölk mm.) De som är veganer kan klara sig utmärkt men måste i ännu större utsträckning tänka på proteinmängd och kosttillskott.

Tävling!

Vill du få ett personligt och individuellt kostschema designat av mig för dig? Oavsett om målet är att få in vegodagar i vardagen, gå ner i vikt, lägga på dig muskler eller få en bättre hormonbalans? Då behöver du bara sprida denna artikel på Facebook eller reposta på Instagram så är du med i utlottningen av en personlig konsultation och ett kostschema. Skicka ett mail till info@helsomihalsa.se med ditt namn eller lägg till din mailadress längst ner på denna sida så är du med och tävlar !

Veckans tips:

För de som vill ha lite tips om hur man kommer igång med ett vego-liv kommer här några guldbitar:

Äta ute i StockholmHermans på Söder har grym buffé, både till lunch, kväll och helger och dessutom rabatt till studerande.

Läsa om vegotidningen Vego är rätt ställe att samla inspiration.

Handla vego – kan du göra i alla butiker men bäst är det enligt mig på Paradisets butiker där du dessutom får mycket ekologiskt och allt tillsatsfritt.

Vego-recept Sofiefoodstories– gör ofta vegorecept, kolla även in Jävligt Gott som bloggar om bara vegetarisk mat